BMW jatkaa R nineT -retromallin menestyksen jalanjäljissä ja esittelee rennon R 12 -cuiserin sekä sporttisemman R 12 nineT -nakupyörän.
BMW astui retropyörien markkinoille vuonna 2013 esittelemällään R nineT -mallillaan, joka oli yhdistelmä klassista muotoilua ja modernia tekniikkaa. Malli oli alusta lähtien suunniteltu omistajan customoitavaksi. Siihen tarjottiinkin kattavasti erilaisia komponentteja ja mallisarja laajeni pian kattamaan monia erityylisiä R nineT -malleja.
Mallin suosion ansiosta seuraajan kehitystyön ohjaava periaate oli nineT:n hengen säilyttäminen ja tavoite seurata R nineT:n avaamalla tiellä pitäen kiinni edeltäjän tyylistä, ajattomuudesta ja muokattavuudesta. Uusi R 12 nineT on tyyliltään klassinen nakupyörä, joka on kuin kotonaan niin kaupungeissa kuin mutkaisilla maanteilläkin. Sen kanssa esiteltävä R 12 on rennompi vaihtoehto tyylikkääseen nautiskeluun.
Erilaisista luonteistaan huolimatta molemmat mallit yhdistävät tomeran boxer-moottorin ja perinteisen tyylin innovatiiviseen teknologiaan ja BMW:n modulaariseen konseptiin, joka mahdollistaa pyörän monipuolisen muokkaamisen. BMW:n mukaan kehitystyön tärkeitä seikkoja olivat keskittyminen toisaalta olennaiseen ja toisaalta yksityiskohtiin.
Moottori on BMW-tyypillisesti ilma/öljyjäähdytteinen, 1170-kuutioinen kaksisylinterinen boxer, joka on nähty aiemmin lukuisissa BMW-malleissa. R 12 nineT:ssä sen teho on 80 kw (109 hv) 7000 kierroksella, kun R 12 taas tyytyy 70 kilowattiin (95 hv) 6500 kierroksella. Täysin uusiksi suunnitellun rungon ansiosta uutuuksissa käytetään uutta, istuimen alle sijoitettua airboxia. Tyylin viimeistelevät vasemmalle sijoitetut kaksi megafoniäänenvaimenninta.
Uusissa R 12 -malleissa käytetään moottorin ympärille kurottuvaa teräsputkirunkoa, joka poistaa edeltäjän kaksiosaisen päärungon kiinnikkeiden tarpeen, pudottaa painoa ja on tyyliltään puhtaampi. Teräsputkesta valmistettu takahäkki on pulttikiinnitteinen.
R 12 nineT:n harjattu alumiinitankki on 30 mm entistä lyhyempi ja takaosastaan kapeampi. Näin kuljettaja on lähempänä ohjaustankoa ja saa pyörästä paremman polviotteen. R 12:ssa puolestaan käytetään 70-luvun BMW /5 -malleista tutun kaltaista terästankkia. Cruiser-tyylin viimeistelevät 19-tuumainen etuvanne ja 16-tuumainen takavanne. Ajoasento matalassa satulassa on sisarmallia rennompi.
– R 12 nineT -retroroadster ja R 12 -retrocruiser jatkavat saumattomasti sitä, minkä aloitimme vuonna 2013 R nineT:n kanssa. Erityisesti uuden runkokonseptin ansiosta onnistuimme saavuttamaan vielä entistäkin klassisemman ja puristisemman ulkoasun. Ilma/öljyjäädytteisen moottorin juuret ovat vuoden 2007 HP2 Sportissa, ja uuden airboxin ansiosta se tarjoaa vakaata suorituskykyä. Neljällä radiaalisesti asennetulla venttiilillä varustettu moottori on yksi BMW:n ikonisimmista, kuvailee BMW Motorradin ilmajäähdytteistä moottoreista vastaava Josef Miritsch.
BMW R 12:n ja R 12 nineT:n kohokohdat: