S 1000 RR:n vuoden 2015 malliversio on ottanut suurimman päivitysaskeleen sitten sen ensiesittelyn vuonna 2009. Edellinen päivitys vuonna 2012 oli enemmänkin kasvojenkohotus ja viilailu, kun BMW esittelee nyt julkaistua mallia täysin uutena versiona.
Rivinelonen tuottaa 199 hevosvoimaa ja vääntää 113 Nm 10 500 kierroksessa. Vääntömomentti 5 000 kierroksesta ylöspäin on parantunut ja koko tehokäyrä on muuttunut parempaan. Sylinterikansissa on parannetut ilmakanavat, uudet imukammiot ja kevyemmät venttiilit. Myös ilmaboksi on uusi ja imutorvet ovat lyhyemmät. Yksi silmälle selvä muutos on myös pakoputkisto, joka suuremmasta vaimentimesta huolimatta painaa kokonaiset kolme kiloa aiempaa vähemmän. Pyörä painaa nyt 204 kiloa ajovalmiina. Ne, jotka haluavat painoa vielä pienemmäksi, voivat keventää pyörää vielä entisestään HP4:n takovanteilla.
Kaasua säätelee täysin sähköisesti ride-by-wire ja kuten aiemminkinm, valittavia ajoasetuksia on useita ja mukana on myös vakionopeudensäädin. Pro-ajoasetuksessa (valinnainen) mukana tulee myös lähtöä helpottava Launch Control ja varikolla nopeuden kurissa pitävä Pit Limiter. Ajomoodit Rain, Sport ja Race ovat vakiona, mutta Pro, Slick ja muokattava moodi, jossa käyttäjä voi säätää omat asetukset, maksavat ekstraa. Nämä vaikuttavat kartoitukseen, luistonestoon, ABS-jarruihin ja uutena tulleeseen valinnaiseen varusteeseen, alustaa säätävään DDC:hen (Dynamic Damping Control), joka on aiemmin ollut saatavilla vain HP4:ään. Uutta tälle vuodelle on myös se, että BMW:n simppelimpi luistonesto ASC on nyt vakiona, mutta työstetympi ja monipuolisempi DTC (Dynamic Traction Control), joka käyttää gyroja, on lisävaruste. Järjestelmä on päivittynyt ja voidaan nyt säätää seitsenportaisesti. Shifteri, HP Gear Shift Assist Pro, on valinnainen varuste ja mahdollistaa vaihteiden vaihtamisen sekä ylös- että alaspäin ilman kytkintä. Rataketuille tervetullut päivitys on vaihdekaavion helppo kääntäminen ylösalaisin siirtämällä vaihdeakselia.
Runko on uusittu ja se on optimoitu vakautta silmällä pitäen. Alustan geometriaa on hienosäädetty: ohjauskulma on kasvanut 0,5 astetta, ulosjousto pienentynyt 1,5 millimetriä, takahaarukan kiinnityspistettä on laskettu 3 mm ja akseliväliä on pidennetty 8 millimetrillä kokonaismittaan 1 425 mm. Kokonaisvaltaisesti parempaa hallittavuutta varten myös ohjaustankoja on pidennetty 5 millimetriä.
Kuten näkyy, myös ulkoasua on hiottu entisestään ja katteet ovat entistä kulmikkaammat. Myös etuvalot ovat muuttuneet muodoltaan ja sijainniltaan.
S 1000 RR tulee olemaan saatavilla kolmessa eri väriyhdistelmässä: Racing Red/Light White, Black Storm ja BMW Motorsport.
Bike on paikalla Espanjassa 13. lokakuuta pidettävässä lanseeraustilaisuudessa ja koeajo julkaistaan pikimmiten!