Moottoripyöräilijöiden turvallisuuskehitys jatkuu suotuisana
BMW esitteli odotetusti uuden S1000 RR:n, jossa – ei niin yllättäen – on jälleen enemmän tehoa ja suorituskykyä kuin edeltävässä mallissa.
Vuonna 2009 esitelty S1000 RR on ulkoisesti kokenut hyvin pieniä muutoksia matkan varrella, mutta geometriaan, elektroniikkaan ja moottoriin on tehty päivityksiä tasaisin väliajoin. Jälleen kerran luvataan, että S1000 RR:n suorituskyky nousee kaudella 2023 uudelle tasolle.
Nelisylinterisen rivimoottorin tehoa on kasvatettu kolmella hevosvoimalla ja uusi lukema on 210 hv / 13 750 r/min. Vääntölukemaksi kerrotaan 113 newtonmetriä 11 000 kierroksella, ja moottorin luvataan olevan korkeammasta huipputehostaan huolimatta myös edeltävää mallia täyteläisempi keskialueella. Moottorin maksimikierrosluku on 14 600. Moottori on samalla tavalla 32 astetta eteen kallistettuna kiinni rungossa kuin aikaisemminkin. Hieman yllättäen toisiovälitystä on lyhennetty kasvattamalla takarattaan kokoa 45 piikistä 46 piikkiin.
Luistoneston ja jarrujen toimintoa on parannettu Slide Control -järjestelmällä. Sekä kiihdytyksissä että jarrutuksissa huomioidaan nyt ohjaustangon kulma, ja järjestelmä salliman sladin määrä on säädettävissä. Jotta kasvanut suorituskyky pystyttäisiin hyödyntämään, on pyörän etuosaan lisätty M1000 RR -tyyliset siivekkeet. Niiden alaspäin painavan voiman kerrotaan olevan maksimissaan 17,6 kiloa. Siivekkeeet vähentävät keulimistaipumusta kiihdytyksissä, sekä vakauttavat pyörän käytöstä jarrutuksissa ja kaarreajossa.
Muista muutoksista BMW kertoo, että runkorakenne on nyt joustavampi, takahaarukan kiinnitys säädettävissä, korkea tuulilasi vakiona ja kevyt litiumioniakku vakiona.