BMW:n 1800-kuutioisen Big Boxerin ympärille rakennetun R18:n saa jatkossa myös linjakkailla sivulaukuilla varustettuna Baggerina ja kolmen laukun luksusmatkapyöränä, jolloin malli tottelee nimeä Transcontinental.
Sekä Baggerissa että Transcontinentalissa on ohjaustangon mukana kääntyvä isokokoinen etukate, jonka taakse kätkeytyy mm. neljä pyöreää päämittaria, 10,25-tuumainen väri-TFT-näyttö sekä Marshallin 280-wattinen audiojärjestelmä. TFT-näyttöön on integroituna navigaattori. Kate on molemmissa malleissa sama, mutta Baggerissa on matala ja viisto tuulilasi, kun taas Transcontinentalin lasi on pystympi ja korkeampi. Sivulaukkujen tilavuus on 27 litraa ja Transcontinentalin takalaukulla on tilavuutta 48 litraa. R18—perusmalliin 16 litran polttoainetankki on kasvatettu 24-litraiseksi.
Vakiovarustukseen kuuluu kahvanlämmittimet, Transcontinentalissa myös istuimet on lämmitetyt. Takajousituksen esijännitys säätyy automaattisesti kuorman mukaan. Vakionopeussäädin on vakiovarusteisena Dynaaminen (DCC), joka tarkoittaa että se pitää nopeuden vakiona myös alamäessä, tarvittaessa jarruja hyödyntämällä. Lisävarusteena on tarjolla adaptiivinen vakionopeussäädin (ACC), joka pitää etäisyyden vakiona edellä ajavaan ajoneuvoon. Ajomoodeja on kolme (Rain, Roll ja Rock) ja avaimeton käyttöjärjestelmä, moottorijarrun säätö sekä integraalijarrut kuuluvat vakiovarustukseen. Lisävarustelistalta löytyy mm. mäkilähtöavustin sekä sähköinen peruutusavustin.
Moottori on muista R18-malleista tuttu ”Big Boxer, eli ilmajäähdytteinen, kaksisylinterinen ja 1802-kuutioinen vastaiskumoottori. Tehoa se tuottaa 91 hevosvoimaa 4750 kierroksella. Huippuvääntö on 158 newtonmetriä ja valmistaja lupaa vähintään 150 newtonmetriä olevan tarjolla välillä 2000-4000 kierrosta.Toisiovetoratkaisuna on vahvasti retrohenkinen avokardaani.
R18:n koeajoartikkeli:
Huhuja seuraavasta malliston laajennuksesta: