Kuten Biken numerossa 7/24 ennakoimme, BMW esitteli uuden R 1300 GS Adventuren Garmish-Partenkirchenin BMW Days -tapahtuman aikana. Uutuus tekee aiempaa isomman eron perus-Gessuun.
BMW:n uusi R 1300 GS Adventure perustuu edeltäjänsä tapaan tavalliseen Gessuun (eli moottori on 1300-kuutioinen, kaksisylinterinen ShiftCam-boxer, joka kehittää 145 hevosvoimaa ja murskaavat 149 newtonmetriä, runko on valmistettu teräslevystä, etujousitus on Evo Telelever ja takaa löytyy päivitetty Evo Paralever). Erona perusmalliin Adventuressa on vakiona erinomainen DSA-sähköjousitus, joka säätää aktiivisesti vaimennuksia ja jousivakiota valitun ajoasetuksen mukaisesti muun muassa kompensoiden kuorman. Lisävarusteena on tarjolla lisäksi adaptiivinen korkeussäätö, joka muuttaa korkeutta ajo-olosuhteiden mukaan ja laskee pyörää pysähdyttäessä.
Vakiovarustukseen kuuluu neljä ajoasetusta, Enduro, Rain, Road ja Eco. Lisävarusteena pyörään saa automatisoidun vaihteiston (ASA), joka jättää kytkinvivun historiaan. Haluttaessa ASA mahdollistaa vaihdot vaihdepolkimella, mutta vaihteenvaihdon voi myös jättää järjestelmän tehtäväksi.
Vakiovarustukseen kuuluvat LED-valot ja lisävalot. LED-vilkut on integroitu käsisuojiin. Vakiovarustukseen kuuluu dynaaminen vakionopeudensäädin jarrutustoiminnolla, mutta sen lisäksi tarjolla on Riding Assistant, joka tuo pakettiin lisäksi etu- ja takatörmäysvaroittimet sekä kaistavahdin.
Laukkujen osalta lisävarustelistalta voi valita yli 100 litraa alumiinitavaratilaa USB-pistokkeella maustettuna. Alumiinia on myös 30-litrainen bensatankki, joka mahdollistaa myös tavaroiden kiinnityksen. Suurelta osin paljaaksi jätetty tankki muodostaa myös keskeisen osan Adventuren ulkonäköä. Tuulisuojan kerrotaan olevan verraton. Suuri katelasi ja ilmanohjaimet pitävät tuulen ja tuiskun pois kuljettajasta.
R 1300 GS Adventure on saatavilla neljänä versiona. Perusversion lisäksi tarjolla on Triple Black, rallihenkinen GS Trophy sekä ylellinen Option 719 Karakorum. Hinnat alkavat 29 700 eurosta, mutta lisävarustelista on todella pitkä…