Paria poikkeusta lukuun ottamatta retrotyyliset mantsapyörät ovat olleet parhaimmillaan kestopäällysteellä. BMW:n uusi R 12 G/S haluaa pystyä parempaan.
Kun takana on pitkä historia, on kätevää, että sieltä voi lainailla yhtä jos toistakin. Vuoden 1980 BMW R 80 G/S on toiminut esikuvana hyvin samanhenkistä R 12 G/S:ää suunniteltaessa. Toki, olihan retroboxerin edeltävästäkin vedoksesta tarjolla maastohenkinen malli, mutta nyt maasto on hallussa myös muuten kuin pelkän imagon suhteen.
Vakiona R 12 G/S toimitetaan 17-tuumaisella takavanteella, jolloin istuinkorkeus on tasaisen vakioistuimen kanssa 860 mm. Lisävarustena saa maastorengasvalikoimaa kasvattavan 18-tuumaisen takavanteen, jolloin istuinkorkeus on vastaavasti 875 mm. Etuvanne on aina 21-tuumainen – ja mallissa käytetään tietenkin pinnavanteita. Erilaisia istuimia lisävarustelistalla on yhteensä kolme, ja saatavilla on myös korkeammat tankokiinnikkeet ja karkeammat jalkatapit. Etujousitus on täysin säädettävä 45-millinen USD, takana on täysin säädettävä, progressiivinen monoiskunvaimennin ja Paralever-takahaarukka. Joustomatkaa on edessä mukavat 210 ja takana 200 mm.
Moottori on tuttu 1170-kuutioinen ilma-/öljyjäähdytteinen boxer, joka tuottaa 109 hevosvoimaa ja 115 newtonmetriä. Kaiken retron keskellä nykyaikaa edustavat muun muassa vaihdettavat ajoasetukset, sutimisenesto, osittain integroitu kaarre-ABS ja quickshifter. Lisävarusteena saa tietenkin erilaisia suojia, laukkuja ynnä muuta tarpeellista.
BMW R 12 G/S:n hinnat alkavat 23 250 eurosta.