BMW R 1200 RT – mukavien matkapyörien ikoni. Viime kesän testi osoitti, että päivitys alkoi olla entistä ajankohtaisempi, sillä BMW:n bokserin kehitys oli jäänyt monien kilpailijoiden jalkoihin.
Odotukset olivat koeajon alla siksi korkealla, kun vihdoin päästiin kokeilemaan 274-kiloista uutuutta. RT-omistajat huomannevat painon nousseen melko lailla, ainakin teknisiä tietoja lukiessaan. Viisitoista kiloa painavamman pyörän kääntämisen voisi luulla olevan vaikeaa, mutta näin ei ole. BMW:n mukaan painonkorotus johtuu GS:n nestejäähdytteisestä moottorista, uudesta rungosta, entistä suuremmasta etuvalosta, kattavammasta elektroniikasta ja muista varusteista. Painonlisäyksestä ei toisin sanoen ole haittaa, pikemminkin hyötyä.
Ilma- ja nestejäähdytteiseksi muuttunut voimanlähde on vaikuttanut merkittävästi RT:n positiiviseen kehitykseen. Edeltäjässä oli 110 hevosvoimaa ja vääntöä 120 Nm, kun uudessa mallissa puolestaan on kokonaiset 125 hevosvoimaa ja 125 Nm. Se on tervetullut lisäys, vaikkei edellisestä mallista tehoa suoranaisesti puuttunutkaan. Uusi malli on kuitenkin vahvempi koko kierrosalueeltaan, mikä parantaa ajettavuutta.
Tehoakin suurempi ja tärkeämpi seikka on moottorin käynti. Edeltäjä kärsi hieman värinästä, mutta ongelma on uudesta moottorista jäänyt pois. On kuitenkin muistettava että kyseessä on yhä bokseri, joten värinää on toki edelleen, mutta kone tuntuu aiempaa hienostuneemmalta. Mielikuvaa vahvistaa se, että kardaanin taipumusta nostaa perää kiihdyttäessä on saatu vähennettyä. Kyseistä taipumusta ei ollut huomattavissa edes reippaassa maantieajossa. Edeltäjä saattoi tuntua siltä osin toisinaan hieman rauhattomalta.
Uusien mallien esittelyissä moottoripyörävalmistajat monesti tähtäävät korkeammalle kuin mihin he pystyvät, mutta BMW ei ole mennyt siihen ansaan. RT on aiemmin saanut ruusuja erinomaisesta ajomukavuudestaan, järjestelmällisestä mittaristosta ja sähköisesti säädettävästä jousituksesta. Ja kehut senkun jatkuvat.
Satula on moottoripyörien parhaimmistoa ja olo on kuin kuninkaalla. BMW on lisäksi laskenut sekä jalkatappeja että ohjaustankoa 20 millimetrin verran, mikä helpottaa lyhyiden kuljettajien tilannetta, mutta normaalinpituisten ajoasento on silti pysynyt hyvänä.
Entistä parempi mittaristo on saanut osakseen K 1600 GT -henkisen ilmeen, jota dominoi digitaalinen näyttö, jossa on tyylikkäästi esitettynä mallin useimmat toiminnot. Myös jousitusta voi luonnehtia tyylikkääksi. BMW:n semiaktiivisen järjestelmän (Dynamic ESA, lisävaruste, 1154,92 eur) ansiosta pyörä on mahdollista sopeuttaa helpommin ajotyyliin tai ajettavaan alustaan. Espanjalaisilla, kiemuraisilla ja osittain huonolaatuisilla pikkuteillä oli huomattavissa merkittävä ero komfort-, normal- ja sport-asentojen välillä. RT on entistä parempi myös siltä osin, ja esijännitystä voi tuttuun tapaan säätää sähköisesti riippuen siitä, ajaako matkustajan ja/tai matkatavaroiden kanssa.
R 1200 RT:n paraatilaji on aina ollut tuulensuoja, joka 180-senttiselle kuljettajalle on yhä erinomainen. Sähköisesti säädettävä tuulilasi suojaa todella hyvin ja turbulenssia katelasin takana esiintyy vain korkeimmassa asennossa. Jaloille on yhä hyvä suoja ja uudet katteet kätkevät taakseen RT:n leveät sylinterit.
RT:ssä on vakiona luistonesto ja kaksi ajoasentoa. Rain- ja Road-asennoista ensimmäisessä kaasuvaste on melko rauhallinen. BMW:n Dynamic-paketin hankkimalla saa kolmannen ajoasennon, joka on luonteeltaan muita sporttisempi (Dynamic). Pakettiin sisältyy Hillstart Control ja DRL (Daytime running lights).
Onko R 1200 RT:ssä mitään huonoa? Kyllä, mutta ei paljoa. Vaihteiden vaihtamista osoittava järjestelmä ei ole parhaimmasta päästä, se nimittäin vaatii jatkuvasti valittua suurempaa vaihetta. Toki se on taloudellista, muttei erityisen hauskaa. Vaihteistossa on entistä tiiviimpi välitys, mikä ei tarjoa aikaisempaa ylävaihteen tunnetta, mutta kierrokset ovat todellisuudessa 0,5 prosenttia alhaisemmat, joten tunne on lähinnä illuusio.
Kokonaisuudessaan miinukset ovat vain pikkujuttuja. BMW R 1200 RT on muuttunut bokseri-intoilijan valinnasta isoa touring-Bemaria kaipaavien varteenotettavaksi vaihtoehdoksi. Pyörän ominaisuudet ovat muuttuneet sporttisemmiksi, mutta malli on silti yhä mukava. Yhdistelmä osoittautunee kilpailijoiden kannalta vaaralliseksi.
Teksti: Eskil Bjørshol Kuvat: Jaime De Diego / BMW