BMW:ltä lipsahti julkisuuteen tietoja, jotka saattoivat paljastaa ensi vuoden malliuutuuksia.
Ei liene kenellekään yllätys, että BMW kehittää huippusuosittua GS-mallistoa koko ajan ja malliuudistuksia on luvassa tasaisin väliajoin. Huhut tulevasta R1300GS:stä ovat velloneet jo jonkin aikaa, mutta nyt huhut ovat saaneet lisää lihaa luiden ympärille. BMW:n huoltosivustolle lipsahti hetkeksi näkyviin mallimerkinnät M1300GS, R1300GS ja R1400GS.
BMW juhlistaa ensi vuonna moottoripyörävalmistuksensa 100-vuotisjuhlaa, ja mikä olisi sopivampi tapa kuin esitellä kaudeksi 2023 kokonaan uusi versio merkin tärkeimmästä mallista, eli isosta boxermoottorisesta GS:stä. Sen moottori on malliuudistusten yhteydessä kasvanut tasaisesti iskutilavuudeltaan, ja saman suunnan odotetaan jatkuvan. Siksi mallinimi R1300GS kuulostaa enemmän kuin luonnolliselta.
Ison Gessun nykyinen kaksisylinterinen boxermoottori on iskutilavuudeltaan 1254 kuutiosenttimetriä. Tehoa se tuottaa 136 hevosvoimaa ja vääntöä 143 newtonmetriä. Sylinterikannet ovat nestejäähdytteisiä mutta itse sylinterit ilmajäähdytteisiä. Ensi vuodeksi iskutilavuuden uskotaan kasvavan ja moottorin muuttuvan kokonaan nestejäähdytteiseksi. Samalla teholukemat pyöristyvät ylöspäin, joskaan kovin radikaalia tehonkasvua ei uskota olevan vielä tulossa. Myös runkoon ja tekniikkaan on tulossa suuria muutoksia, ja painonsäästöäkin on luvassa jotta kilpailijan yhä kevyempien mallien ajo-ominaisuuksiin pystytään vastaamaan.
Entäpä R1400GS? Kyseessä lienee R1250GS Adventuren korvaava uusi malli. Nykykäytännön mukaan Adventure-versiossa on isompi polttoainetankki, parempi varustetaso ja se on suunnattu enemmän matkailuun. Ei ole mahdottomuus, että jatkossa myös Adventuren iskutilavuus olisi suurempi kuin perus-Gessun moottorissa. Toinen vaihtoehto on, että iskutilavuus on sama mutta viritysaste on korkeampi, ja siksi se saa poikkeavan mallinimen perusmalliiin nähden.
M1300GS. Gessu on siis todennäköisesti toinen BMW-moottoripyörämalli M1000RR:n jälkeen, joka saa M-kirjaimen mallinimeensä. Oivallinen veto juhlistamaan 100-vuotista BMW-moottoripyörien historiaa. Luvassa on hiilikuitua, urheilullista ulkonäköä mutta myös teknisesti vastinetta ulkonäölle. Tulossa on luultavasti Ducati Multistrada V4 Pikes Peakin tyyliin ominaisuuksiltaan urheilullinen versio, jossa saattaa olla 17-tuumaiset renkaat, enemmän tehoa, urheilullisempi jousitus ja jarrut sekä urheilullisemmin säädetyt ajoavustimet ja jopa Track-ajomoodi.
Huhuja saadaan varmasti pian lisää, mutta totuus paljastuu viimeistään syksyn kansainvälisissä moottoripyöränäyttelyissä, joissa uutuudet esitellään.