BMW aikoo esitellä pian M1000R-nakun, jossa tehoa on 44 hevosvoimaa enemmän kuin nykyisessä S1000R:ssä.
Vaikkei BMW ole M1000R-mallia vielä virallisesti esitellyt, niin pelkistä huhuista ei tämän uutuuden kohdalla ole kysymys. Federal Motor Transport Authorityn hyväksyntätietoihin on nimittäin lisätty syyskuun puolivälissä M1000R ja sen teholukemaksi 154 kilowattia eli 209 hevosvoimaa. Se on peräti 44 hevosvoimaa enemmän kuin nykyisen S1000R:n lukema. Se on myös sopivasti sekä yhden hevosvoiman enemmän kuin Ducati Streetfighter V4:n 208 hevosvoimaa että sopivasti kolme hevosvoimaa vähemmän kuin BMW:n tämän hetken huippumalli M1000RR:n lukema. Ei ehkä sattumaa.
Kun BMW esitteli kaksi vuotta sitten uusimman sukupolven S1000R:n, niin jotkut olivat pettyneitä että teholukemaksi ilmoitettiin entiset 165 hevosvoimaa eikä BMW ottanut nakumallissa käyttöönsä S1000RR:n Shift Cam -järjestelmää, jolla nakumallin teholukemakin olisi saatu helposti kakkosella alkavaksi. Käytännössä S1000R on kuitenkin osoittanut, että se on ehdottomasti nakuluokan eturivin pyörä eikä huipputehoa tarvita missään olosuhteissa enempää. Paitsi… essonbaarissa ja markkinoinnissa on tietenkin hienoa, jos teholukema on suurempi kuin kilpailijoilla. Tällä hetkellä nakupyörien tehokuninkuuden jakavat Ducati Streetfighter V4 ja MV Agusta Brutale 1000, joille molemmille ilmoitetaan 208 hevosvoiman lukema. Muita saman luokan kilpailijoita ovat mm. Aprilia Tuono V4 1100 sekä KTM 1290 Super Duke R.
Pelkästään tehokkaampaan moottoriin eivät M1000R:n erot perusmalliin ole jäämässä. Yhden ajovalon sijaan M:ssä saatetaan nähdä M1000RR-tyyppiset kaksi rinnakkaista ajovaloa, samasta mallista lainatut siivekkeet sekä Nissinin huipputehokkaat jarrusatulat sekä hiilikuituvanteet. Ja tiukan paikan tullen Bemarilla on vielä yksi valttikortti taskussaan: jos kilpailijat tulevat moottoriteholukemissa tasoihin, niin huoltovapaalla Regina-ketjulla saadaan voimansiirron häviöistä yksi hevosvoima pois ja saman verran lisää potkua takarenkaalle. Joko uusi M1000R julkistetaan lokakuussa Kölnin Intermot-näyttelyssä tai marraskuussa Milanon Eicmassa?