BMW:n prototyyppipyörä käyttää GPS:ää ja tutkia monitoroidakseen ajoympäristöä. Autonomisella ajojärjestelmällä pyörä pystyy jo nyt navigoimaan rataa ympäri, kiertämään erilaisia esteitä ja sekä starttaamaan että pysähtymään itsekseen.
Vaikka useiden miljoonien kehitystyön tuloksena syntynyt pyörä korvaakin osittain kuljettajan, BMW:n mukaan ei ole syytä mennä paniikkiin; ihmisestä ei ole tulossa tarpeeton pyörän sarvissa.
”Vaihteita voi vaihtaa ja pyörää ohjata ilman kuljettajaa, mutta tavoitteemme ei ole täysautonominen moottoripyörä. Tämä on kehitystyötä; jos pystymme tekemään pyörän, joka pystyy suoriutumaan kaikista ajotehtävistä, voimme tarjota kuljettajille erittäin kehittyneitä avustusjärjestelmiä”, sanoo BMW Active Motorcycle Safetyn asiantuntija Stefan Hans.
”Tekniset avustus- ja turvajärjestelmät ovat jostain syystä olleet pyörien kohdalla paljon autoja perässä. Esimerkiksi lukkiutumattomat ABS-jarrut tulivat autoihin jo kymmenen vuotta ennen pyöriä, luistonestojärjestelmä 20 vuotta aikaisemmin. Nyt autojen autonomiset ominaisuudet ja teknologia pystyvät tulemaan väliin ennen kuin jotakin vaarallista tapahtuu. Meidän on jatkettava oppimista edelleenkin, että pystymme kehittämään pyöriinkin tällaisia ominaisuuksia, jotka voivat estää kuljettajia ajautumasta vaarallisiin tilanteisiin”, Hans sanoo.
BMW:n prototyypissä sähkömekaaniset hallintalaitteet huolehtivat tehtävistä, joista normaalisti kuljettaja huolehtii. Inertiamittausyksikkö IMU toimii yhdessä GPS:n kanssa, järjestelmä suunnittelee pyörän ajoreitin. Tämä vaatii tietenkin valtavasti tietotekniikkaa. Ensin on pystyttävä mittaamaan ja ohjelmoimaan normaalin ajamisen tapahtumat, sitten ne pitää pystyä toistamaan sähkömekaanisilla järjestelmillä.
Edellisen lisäksi pyörässä on samanlainen tutka kuin autojen törmäysavustimissa; sen tarkoitus on tunnistaa vaaratilanne kolme sekuntia etukäteen ja estää se.
BMW ei kerro, koska se tulee esittelemään uuden teknologiansa katupyörissä, mutta todennäköisesti kehitystyö etenee lähivuosina melkoisella vauhdilla.
Aiemmin tänä vuonna A B Dynamics esitteli BMW C1 skootterin, joka pystyy ajamaan itsekseen. Sen tarkoituksena oli kuitenkin vain auttaa autonomisten autojen kehitystyötä.