BMW vahvisti seuraavan M-mallin olevan M1000XR. Samalla se esitteli jo mallin virallisen prototyypin.
Kuten aikaisemmin uutisoimme, BMW:n aikaisemmat M-mallit M1000RR ja M1000R saavat seurakseen kolmannen M-tunnusta kantavan mallin, crossover-luokan M1000XR:n. Tuleva M-malli perustuu odotetusti jo olemassa olevien sisarmallien tekniikkaan.
BMW:n mallien yhteydessä käytettynä M-kirjain on synonyymi kilpailumenestykselle ja mallisarjan ehdotonta huippua edustavalle suorituskyvvylle. Eikä M1000XR tee tässä suhteessa poikkeusta. Nelisylinterinen, 999-kuutioinen rivimoottori kätkee sisäänsä muuttuvan venttiiliajoituksen, jota BMW:llä nimitetään ShiftCamiksi. Moottorin tehoksi kerrotaan tässä. Vaiheessa BMW:mäiseen tyyliin ”yli 200 hevosvoimaa”. Painoksi kerrotaan 223 kiloa tankattuna.
Vertailun vuoksi mallisarjan urheilullisin M1000RR tuottaa 212 hevosvoimaa 14 500 kierroksella ja nakumalli M1000R 210 hevosvoimaa 13 750 kierroksella. Tarkoittaako M1000XR:n ”yli 200 hv” täsmälleen samaa moottoria kuin M1000R:ssä vai onko sitä muokattu paremmin crossoveriin sopivaksi eli enemmän keskialueen vääntöä tuottavaksi ja samalla muutama hevosvoima vähemmän huipputehoa, se nähdään kun tuotantomalli aikanaan julkaistaan. Varmaa on kuitenkin jo se, että M1000XR tulee olemaan ehdottomasti luokkansa suorituskykyisin ja tehokkain pyörä. BMW:n mukaan M1000XR tarjoaa myös moottoriradalla suorituskykyä, joka on ”aikaisemmin ollut varattu pelkästään puhdasrotuisille superpyörille”. Jos haluaa lisää suorituskykyä, niin sitä saadaan M Competition -paketilla, jolla saadaan paitsi painoa pois, myös ajodynamiikkaa paremmaksi. Tarkoittaako se sisarmallien tapaan hiilikuituvanteita, sitä ei saksalaisvalmistaja vielä paljasta. BMW ilmoittaa M XR -prototyypin huippunopeudeksi 280 kilometriä tunnissa, eli tarkkaan ottaen se ei vielä lupaa että tuotantomallin huippunopeus olisi rajoittamaton ja yhtä korkea. Tähän varmasti vaikuttaa viimeiset testit lopullisessa kuosissa, jolloin joudutaan päättämään onko tuotantomallin huippunopeus turvallista asettaa näin korkeaksi vai rajoitetaanko sitä.
Nyt julkaistujen kuvien perusteella saadaan myös vahvistus sille, että M-viritteisenäkin uusi XR on edelleen suunniteltu kahdelle hengelle (takajalkatapit ja kahden hengen satula kuvissa) ja myös sivulaukuille on kiinnikkeet valmiiina. Kyseessä on siis urheilullinen matkapyörä kahdelle. Valmistajan mukaan aerodynamiikka on ollut yksi keskeisistä tekijöistä uuden mallin suunnittelussa. Se on saanut sisarmalliensa tapaan sivuille siivekkeet parantamaan etupyörän ja tienpinnan välistä kontaktia. Hidastimina on sisarmallien tapaan siniseksi anodisoidut M-jarrusatulat, jotka on kehitetty hyödyntämällä kilpailukokemusta World Superbike-luokan kilpapyöristä.
Video uudesta M1000XR:stä: