Kymmenettuhannet ihmiset ovat tulleet seuraamaan kun Max Biaggi, Carlos Checa, Noriyuki Haga, Ben Spies jne. ottavat mittaa toisistaan. Gladiaattorit kiitävät pääsuoraa pitkin parhaimmillaan 330 km/h!
Varikon uumenissa tapahtuu kuitenkin jotain – moottoripyörämaailmaa ehkä jonkin verran tulevaisuudessa muuttavaa. Sillä BMW on päättänyt hyökätä isojen poikien joukkoon – ja liittyä siihen kaikkein kovimpaan luokkaan. Tonnisten sporttipyörien valmistajien joukkoon. Luokkaa on hallinnut kaikki nämä vuodet neljä japanilaista merkkiä. Aprilia, Ducati ja KTM ovat sitten tarjonneet ”käsintehtyjä”, eurooppalaisia vaihtoehtoja massatuotteille. BMW:n pitää lyödä pöytään jotain aivan uutta – mikäli meinaavat pärjätä piinkovassa seurassa. Ja juuri niin he tekevätkin. BMW esittelee uutukaisessaan monta erikoista ratkaisua.
Tilaisuuden aluksi BMW:n moottoripyöräpuolen pääjohtaja Hendrik von Kuenheim lyö pöytään karut luvut. 193 hevosvoimaa ja paino täydellä tankilla 206,5 kiloa. Hyvä, tärkeimmät asiat ensin. Sen jälkeen alkaa uuvuttava tekninen osuus, jonka tärkein anti on se, että moottori perustuu hyvin pitkälti BMW:n Formula 1 moottoridivisioonan tuotteeseen. Tästä parhaiten kertoo se, että moottorin maksimikierrosluku on aivan älyttömän korkea, peräti 14 200! Normaalisti tuhatkuutioiset eivät kierrä noin korkealle. Korkea kierrosluku on saavutettu hyvin pitkälti nerokkaan ja kevyen venttiilikoneiston avulla.
S 1000 RR on varustettu myös luistonestojärjestelmällä. Järjestelmässä on neljä eri säätömahdollisuutta; sade, sport, rata-ajo ja viimeisenä vaihtoehtona rata-ajo slick-renkain. DTC eli luistoneston lisäksi S 1000 RR on varustettu ABS-jarruilla. Eikä kyseessä ole pelkkä ABS vaan enemmänkin voisi puhua ”kehittyneestä” jarrujärjestelmästä, joka mahdollistaa sen että varsinkin rata-ajossa voi jarrutuksen aloittaa todella myöhään. Pyörässä on vielä lisäksi monta muutakin teknistä hienoutta, niistä voit lukea lisää myöhemmin Bike-lehdestä.
Uskotko sinä saksalaiseen insinööritekniikkaan? Kommentoi!