Viime vuonna BMW Motorrad esitteli Roland Sandsin kanssa yhteistyössä kehitetyn BMW Concept Ninetyn Concorso d’Eleganza Villa d’Este:ssä. Tänä vuonna vuorossa on Concept Roadster, joka lupaa boxermoottoreille jatkuvuutta roadster-malleissa.
BMW Concept Roadster on periaatteessa tyypillinen BMW:n nakumalli, 2-sylinterisine boxermoottoreineen, yksipuoleisine takahaarukoineen ja kardaanivetoineen, mutta klassiset ainekset on puettu dynaamiseen ulkoasuun.
– BMW Concept Roadster on jännittävä jo sitä katsoessa ja vähintään yhtä jännittävä ajaa, kertoo BMW Motorradin suunnitteluosaston johtaja Ola Stenegard.
Pyörässä käytetään BMW:n boxerin uusinta versiota, jonka 1170 kuutiosenttimetrin iskutilavuudesta puristetaan 125 hevosvoiman tehot ja 125 Newtonmetrin vääntö. Moottori on pyörän ulkomuodon keskipiste ja kompaktit etu- ja takaosa muodostavat kiilamaisen vauhdikkaan ulkomuodon, jota pyörän kaksivärisyys korostaa.
Pyörän komponenttien suhteet on tarkasti mietitty korostamaan jouhevaa tyyliä. Tankin muoto on myös suunniteltu siten, että kuljettaja saa siitä hyvän otteen. Yhdestä osasta koneistettu alumiininen perä on jätetty tarkoituksella viimeistelyltään karkeaksi. Sininen apurunko vie mielikuvat menneiden vuosien BMW-kilpureihin.
Concept Roadster on valmistettu paitsi upeaksi katsoa, myös ulkonäköä vastaava ajaminen onnistuu. Mallin alusta ja jarrut ovat huippuluokkaa, ja niille, joiden kallistuskulmat uhmaavat fysiikan lakien rajoja, on venttiilikoppiin asennettu suojat.