Moottoripyöräilijöiden turvallisuuskehitys jatkuu suotuisana
BMW Motorsport-väritys? – Ei!
Epäsymmetrinen ”Lauri Tähkä” -ilme ajovaloissa? – Ei!
Muotoilu tuttu muista BMW-malleista? – Ei!
Bemarin sähköinen CE 02 -konseptimalli kääntää saksalaismerkin muotoilun uusille urille.
Mikään ei näköjään ole pyhää tai pysyvää. Vaikka BMW jo vähän aikaa sitten esitteli futuristisesti muotoillun CE 04 -sähköskootterin, niin nyt esitelty CE 02 näyttää siitä huolimatta joltain aivan muulta kuin BMW:ltä. Sen tarkoitus onkin ehkä puhutella aivan eri kohderyhmää kuin perinteiset BMW-asiakkaat.
CE 02 on BMW:n sähköinen kaupunkiajoneuvokonsepti, joka ei ole suoranaisesti moottoripyörä eikä skootteri. 120-kiloinen CE 02 on teholtaan 11 kilowattia, eli sen ajamiseen vaaditaan A1- eli kevytmoottoripyöräkortti. Toimintamatka yhdellä latauksella on noin 90 kilometriä, ja huippunopeus on 90 kilometriä tunnissa. Lähimpänä polttomoottorisena kilpailijana tulee ensimmäisenä mieleen Honda MSX125 Grom.
Painopiste on BMW:n mukaan matala, samoin istuinkorkeus. Koska jarrupoljinta ei ole, on jalkatappien sijoittelu hyvin vapaata, eli yhdessä pitkän ja tasaisen satulan kanssa ajoasentoa on mahdollista muokata paljonkin.
BMW Motorradin muotoilujohtaja Edgar Heinrich myöntää, että tarkoituksena on ollut suunnitella jotain muuta mihin BMW on tähdännyt. CE 02 on tähdätty kaupunkiajoneuvoksi 16-vuotiaille ja sitä vanhemmille asiakkaille, joilla ei välttämättä ole aikaisempaa kokemusta moottoroiduilla kaksipyöräisillä ajamisesta. Siksi ajamisen tulee olla helppoa ja muotoilukin voi poiketa selvästi totutusta.
Tässä vähän aikaisemmin esiteltyjä ja tutumpia BMW-uutuuksia:
Vertailun vuoksi sähkökäyttöinen kaupunkisukkula, joka on jo markkinoilla: