10 päivän Norjan kierros. Ensimmäinen ajopäivä.
Tallink-Silja rantautui Tukholmaan aamulla 6.15. Se tiesi aikaista aamiaista, mutta samalla ajopäivälle saadaan pituutta niin ettei tarvitse kovin läheltä yöpaikkaa varata. Se olikin varattu etukäteen Norjan puolelta, noin 40 kilometriä ennen Lillehammeria Brumunddalista.
Suorinta tietä matkaa olisi noin 550 kilometriä, mutta tarkoitus oli kierrellä vähän pienempiä ja mutkaisempia teitä pitkin, jolloin ajomatkaksi tulisi 650 kilometriä. Satamasta ensimmäiseksi suunnaksi Tukholmasta luoteeseen oleva Sigtuna. Se on Ruotsin vanhin kaupunki, joten sen kautta ajamalla saataisiin heti kuitattua pois matkan kulttuurihistoriallinen osuus. Garminin navi oli vahvasti ulapalla vielä pitkään sen jälkeen kun itse olimme jo rantautuneet ja suunnistimme Arlanda kylttien mukaan karkeasti oikeaan suuntaan. Puolivälissä Arlandaa navikin alkoi jo olla kartalla.
Sigtunassa seuraaaksi määränpääksi lyötiin naviin Kopparberg ja asetuksiin vaihdettiin ”mutkaisia teitä pitkin”, ja niitä olikin edessä niin, että suuntavaistosi sekosi ja luotettiin vain siihen että kun aurinko paistoi pääpiirteittäin takavasemmalta, niin suunta olisi ainakin suunnilleen oikea. Tai paistoi silloin kun paistoi, välillä tie oli märkä ja pari kertaa yllätti pieni sadekuuro. Kopparbergin taajamassa kahvitauko viihtyisässä aittakahvilassa ja tankkaustauon jälkeen määränpääksi Brumunddal. Se osoittautui vaikeaksi nimeksi muistaa ulkoa. Päivän päätteeksi heräsikin ajatus, että kaupungille on annettu väärä nimi, olisi pitänyt menetellä samoin kuin Kopparberg joka on nimetty siiderin mukaan (vai miten päin se meni), niin Brumunddalin nimi voisi olla Grandiosa. Täällä 9000 asukkaan kaupungissa nimittäin valmistetaan Grandiosa-pizzat. No etukäteen varattu Wood Hotel Frich´s löytyi sentään helposti, sillä matalan kylän yli 10-kerroksinen hotelli näkyi jo 10 kilometrin päähän.
Kun päivän aluksi nollattu trippimittari näytti tasan 500 kilometriä, niin Ruotsi vaihtui Norjaksi ilman minkäänlaisia muodollisuuksia. Tiet sekä Ruotsissa että Norjassa olivat kauttaaltaan erittäin hyväkuntoisia. Ainoa pieni kauneusvirhe oli, että noin 30 kilometrin matkalle oli juuri tehty uusi sirotepinta, ja sen päällä oli vielä runsaasti irtokiveä, joka parissa mutkassa aiheuttikin mukavasti tilanteita. Norjan puolella nopeusrajoituksien ylitys tulee kalliiksi, joten ajeltiin liikennevirran mukana kaarrellen nopeusrajoituksen vaihdellessa pääosin 60 ja 80 kilometrin tuntinopeuden välillä.
Seuraavana päivänä edessä on lyhyempi ja mutkaisempi urakka, noin 350 kilometriä Åndalsnesiin, jolloin ollaankin sitten jo vuonojen ja Atlantin äärellä.
Edellinen päivä: