Millainen on Kazakstanin Sokol International Racetrack, jolle on juuri myönnetty vuoden 2023 MotoGP-osakilpailu?
Radan puuhamiehenä ja rakennustöiden rahoittajana oli Kazakstanin neljänneksi rikkain mies, oligarkki Alijan Ibragimov (1953 – 2021), nyttemmin hänen kolme poikaansa ovat ottaneet isänsä paikan. Öljy- kaasu- ja pankkisektorille yritysimperiumin luoneen Ibragimovin omaisuus arvioitiin 2-3 miljardin dollarin suuruiseksi ennen hänen kuolemaansa, eli aivan minimibudjetilla ei kaikkia radan ratkaisuja tarvinnut suunnitella.
Rata sijaitsee maan kaakkoisosassa, 76 kilometrin päässä Almatysta (entinen Alma-Ata), noin 1,5 miljoonan asukkaan kaupungista, joka on Kazakstanin toiseksi suurin kaupunki ja entinen pääkaupunki. Vaikka pääkaupungiksi vaihtui Astana vuonna 1997, niin Almatya pidetään monessa mielessä maan talouden, kulttuurin ja – moottoriradan valmistuttua – myös nopeuden kehtona.
Sokol International Racetrack on suunniteltu täyttämään sekä MotoGP- että F1-luokan vaatimukset. Suunnittelijaksi palkattiin maailman tunnetuin formularatojen suunnittelija, saksalainen insinööri Hermann Tilke. Alunperin radan pituudeksi suunniteltiin 5,2 kilometriä, mutta FIA:n, FIM:n ja Dornan kanssa käytyjen neuvottelujen jälkeen suunnitelma radasta lyhennettiin 4495 metriin. Rakennustöiden aloitusvuodeksi mainitaan eri lähteissä joko 2012 tai 2014, mutta joka tapauksessa pitkään on Kazakstanissakin rataa rakennettu, sillä vielä viime vuoden kuvissa ja videoissa rata-alue on hyvin keskeneräinen. Ennen varsinaisen moottoriradan valmistumista alueella on jo otettu käyttöön mm. 1650 metrin pituinen kartingrata ja erillinen varttimailin kiihdytysrata. Myös mm. paintballin ja minigolfin harrastajille on omat harrastusalueensa jo valmiina. Ja MotoGP-kisojen oheisohjelmaksi sopii hyvin vierailu alueen luksusautomuseossa, jonka autoista osa arvatenkin on Ibragimovin perheen autoja. Radan välittömässä läheisyydessä on myös hotelli ravintoloineen ja uima-altaineen.
Myötäpäivään ajettavassa radassa on yhteensä 12 mutkaa, joista neljä kääntyy vasempaan (mutkat 1, 3, 7 ja 12) ja kahdeksan oikeaan. Radan profiilista ja kallistuksista tehtiin ensin 3D-mallinnokset, jotka hyväksytettiin FIA:lla, FIM:llä ja Dornalla, ja tämän jälkeen ne on toteutettu käytännössä millintarkasti. Hermann Tilken apuna suunnittelussa olivat mm. Jorge Lorenzo ja Dani Pedrosa, ja heidän ohjeidensa perusteella radasta haluttiin saada mielenkiintoisempi niin kuljettajille kuin myös katsojille. Lopullisessa suunnitelmassa onkin paljon nopeita ”ajettavia” kaarteita, joissa nopeus säilyy korkeana. Radan pisimmällä suoralla (kaarteiden 8 ja 9 välissä, yllä olevan kuvan oikeassa laidassa, ylhäältä alaspäin ajettava) nopeuden ennakoidaan simulaatioiden perusteella nousevan yli 350 kilometrin tunnissa, eli mahdollisesti siellä tavoitellaan MotoGP-pyörien nopeusennätyksiä, joita tähän asti on ajettu Losailin ja Mugellon radoilla.
Radan haastavimmaksi kohdaksi on arvioitu oikealle taittuva nelosmutka, joka on aluksi loiva mutta tiukkenee lopuksi erittäin jyrkäksi. Siinä on saatava täsmälleen oikea linja, jotta avaus seuraavalle suoralle pystytään tekemään riittävän aikaisin. Haasteellisen mutkasta tekee korkeuserot, sillä alkuosassa mutkaa rata nousee neljä metriä korkeammalle ja kaarteen loppuosassa on pudotusta huimat 11 metriä, joten kuljettaja ei mutkaan tullessaan näe kaarteen taakse. Kaarre neljä onkin saanut osuvasti nimekseen ”Big Balls”.
Vaikka alueella sataa harvoin, on sadevesien poistojärjestelmät rakennettu viimeisen päälle käyttämällä saksalaisia vain kilparatojen vedenpoistoon suunniteltuja järjestelmiä. Kanttareille on tehty tärinää aiheuttavia pykällyksiä, jotta kuljettajat pysyisivät varsinaisella rata-alueella. Lähimpänä rataa pykällysten korkeus on 2,5 senttiä ja ulkolaidassa viisi senttimetriä. Katsomokapasiteetti on 74 000 henkeä ja koko rata-alueelle arvioidaan mahtuvan 105 000 henkeä.
Ratakompleksiin on suunniteltu myös asioita, joita ei millään muulla nykyisellä GP-radalla ole. Jokaiselle MotoGP-luokassa mukana olevalla pyörämerkille on rakennettu oma kiinteä toimistorakennus, joten Kazakstanin osakilpailuun ei tiimien tarvitse rakentaa omia telttojaan samassa määrin kuin muualla. Myös Dornan väelle on rakennettu oma toimisto, ja tämä sekä tiimien toimistot sijaitsevat alle minuutin kävelymatkan päässä varikkoboxeista. Lisäksi kuljettajat on huomioitu rakentamalla heille erillinen rentoutumisalue varikkoboxien välittömään läheisyyteen.
Lue myös: