Biaggi pistäisi Rossin eläkkeelle

Vuodet ovat hioneet terävimmät särmät, mutta sanansäilä sivaltaa yhä armottomasti paikan tullen. Viimeksi suunsa on avannut Biaggi, jonka näkemyksen mukaan Rossin olisi jo aika lähteä eläkkeelle MotoGP-luokasta.

– Ikävä kyllä ikä alkaa jo painaa ja takavuosien loistokkuus on himmentynyt, pudotteli Biaggi markkinoidessaan myyntimenestykseksi osoittautunutta elämänkertakirjaansa Milanossa.

Kuukauden kuluttua 35 vuotta täyttävä ja upealla urallaan seitsemän kuninkuusluokan mestaruutta ajanut Rossi päätyi viime vuonna sarjassa neljänneksi espanjalaisten Marc Marquezin, Jorge Lorenzon ja Dani Pedrosan takana. Rossilla on vielä alkava kausi sopimusta jäljellä Yamahan kanssa.

– Minä näen Rossin vähintään yhden askelman näiden kolmen espanjalaisen alapuolella. Ja jos en ole ymmärtänyt väärin, niin hän (Rossi) hän on itsekin myöntänyt, että vauhti ei tahdo enää riittää Marquezia, Lorenzoa ja Pedrosaa vastaan.

– Rossi pystyy saavuttamaan ensi kaudellakin varmasti pari podiumsijoitusta, mutta puheet mestaruudesta ovat täysin ylimitoitettuja, lataa oman uransa vuonna 2012 Superbike-luokan maailmanmestaruuteen päättänyt Biaggi.

”Marquez ajaa kuin
huomista ei olisikaan!”

Biaggi, kuten niin moni muukin, näkee käytännössä salettina sen, että mestaruuskapina jatkuu tulevallakin kaudella Hondan Marquezin ja Yamahan Lorenzon välillä. Biaggi antaa ymmärtää rivien välistä, että kuninkuusluokan kirkkain karttaa Marquezin tiimikaveria Pedrosaa jatkossakin.

– Marquez osoitti jo viime kaudella olevansa kuljettaja, joka ajaa aina kuin huomista ei olisikaan! Hän tulee taatusti tekemään kaikkensa uusiakseen tittelin.

– Näen Lorenzolla kuitenkin yhtäläiset mahdollisuudet, kunhan Yamaha tarjoaa hänelle riittävän kilpailukykyisen pyörän. Jorgella on hirveä hinku kostoon, Biaggi kuvailee hyvän ystävänsä palavaa halua MotoGP-luokan kolmanteen mestaruuteen.

Tardozzi apuun Ducatille

Biaggin on vaikea uskoa, että hänen silmäteriinsä italialaisena kuuluvalla Ducatilla olisi jakoa hämmentämään ainakaan pitkässä juoksussa MotoGP-luokan kärkeä.

Ducatin tehdastiimin kuljettajana jatkaa italialainen Andrea Dovizioso, joka saa Yamahan satelliittitiimistä siirtyneen britti Cal Crutchlowin rinnalleen.

– Ei, ei tule Ducatilla olemaan helppoa ensi kaudellakaan. Honda ja Yamahan ovat paljon korkeammalla tasolla. Ducatilla on täysi työ edes kuroa tuota eroa pienemmäksi.

MotoGP-luokan talvitestikausi käynnistyy helmikuun 4. päivä Sepangin radalla Malesiassa. Crutchlowille tarjoutui ensimmäiset maistiaiset silloisesta Ducatista viime marraskuussa Valenciassa.

– Totuus paljastuu Crutchlowille helmikuussa Malesiassa. Ducati on tosiaankin täysin erilainen pyörä Yamahaan verrattuna. Cal’illa on edessään paljon oppimista ja kehitettävää pyörän kanssa. Ducatin päälliköksi tulleella Dall'Ignalla (Gigi) on paljon tietoa ja ammattitaitoa, mutta riittääkö sekään, kysyy Biaggi.

Ducatin MotoGP-projektin taustoille on myös valjastettu Superbike-puolelta legendaarinen Davide Tardozzi. Yritystä siis ainakin riittää.

”Melandri on Sykesin ainoa
haastaja Superbikessa”

Biaggilla on varsin selkeä näkemys myös siitä, millaiseksi voimasuhteet muodostuvat Superbiken MM-sarjassa, jonne Kawasakia käskyttävä britti Tom Sykes lähtee hallitsevana mestarina.

– Tom on kasvanut kuljettajana todella paljon. Viime vuosi osoitti sen paitsi mestaruuden, myös kypsyyden muodossa. Hän voitti aina tarvittaessa missaamatta ainuttakaan tilaisuutta.

BMW poistui viime kauden jälkeen MM-sarjasta tehdastiimin statuksella. Tämä johti MotoGP:stäkin tutun italialaisen Marco Melandrin siirtymiseen Aprilian tehdastiimiin. Tiimiin, jossa Biaggi juhli vuonna 2012 mestaruutta vain vaivaisen puolen pisteen erolla Sykesiin.

– Minun mielestäni Melandri on ainoa kuljettaja, joka pystyy tosissaan haastamaan Sykesin taisteltaessa mestaruudesta. Laverty (Eugene) Suzukilla ja Guintoli (Sylvain) Aprilialla eivät yllä samalle tasolle, tuumii Biaggi.

Superbiken MM-sarja alkaa 23. helmikuuta Phillip Islandin radalla Australiassa. MotoGP-sarja jyrähtää käyntiin kuukautta myöhemmin Losailin valaistulla radalla Qatarissa.
 

Uusin numero