Beta Enduro 2015

Syksy on täynnä tulevan vuoden crossi- ja enduropyörien esittelyjä. Tällä kertaa tapahtumapaikka on italialaisella vuorella noin viidenkymmenen kilometrin päässä Firenzestä, jossa ajetaan Betan vuoden 2015 mallisto. Siihen kuuluu kaksi kaksitahtista; RR 2T 250 ja RR 2T 300 sekä neljä nelitahtista; RR 4T 350, RR 4T 390, RR 4T 430 ja RR 4T 480. 
Tänä vuonna Beta on panostanut ajettavuuteen ja nelitahtisten keventämiseen. Motto on ETR: Easy To Ride. Sen vuoksi kolmen suurimman pyörän kuutioluvut ovat pienentyneet ja ovat tätä nykyä 390, 430 ja 480 kun ne ennen olivat 400, 450 ja 498. Moottorin paino on laskenut mallista riippuen kilosta puoleentoista, minkä tuloksena pyörä on kevyempi, mutta myös kaasuvaste purevampi. 
Jotta vääntö ja teho eivät kärsisi kuutioiden vähenemisestä, nokka-akselien profiileja on muokattu ja pakoputki uusittu. Moottoreihin on saatu myös uusi, entistä kevyempi ja lyhyempi kiertokanki. Lisäksi mäntää on vahvistettu Formula 1:stä lainatulla tekniikalla.
Niin neli- kuin kaksitahtisissakin moottori 
lähtee käyntiin joko käynnistyspolkimella tai uuden, kevyemmän ja tehokkaamman starttimoottorin napin painalluksella. Merkittävin päivitys on kuitenkin se, että 350-malli on saanut sähköisen ruiskutuksen, jonka Beta on kehittänyt yhdessä Synerjectin kanssa. Muissa nelitahtisissa on 39-millinen Keihinin kaasutin, kaksitahtisten kaasutin on 36-millinen. 
Ruiskutus toimii hyvin, ja helposti hallittavan, hyvin käyttäytyvän moottorinsa ansiosta 350-malli ei tuota pettymystä epätasaisellakaan radalla. Nopealla avoimella radalla kaipaisi kuitenkin enemmän tehoa, joten 430- ja 480-mallit sopivat sinne paremmin. 
Kaikille Beta-pyörille yhteinen jousitus tulee Sachsilta. Etuhaarukka on 48-millinen, ja sen sisuskaluja on muokattu suuremmalle öljymäärälle sopivaksi ja progressiivisuutta on lisätty. Se on entistä mukautuvampi ja nielee maaston epätasaisuudet hyvin. Takaiskunvaimentimen mäntä on myös uusittu suuremmalle öljymäärälle sopivaksi, mikä ehkäisee ylikuumenemista ja takaa vakaamman suorituskyvyn. 
Yleisesti ottaen jousitus toimii erittäin hyvin. Seisten ajaminen tuntuu kuitenkin käsille rankalta, koska ohjaustanko on matala ja lähellä kuljettajaa ja koska takajousitus (ride height) on minulle liian matala. Painavammille kuljettajille suosittelen jäykempää takajousta.
 
kaksitahtiset on päivitetty vuodelle 2015 lähinnä siten, että hieman hintava vuoden 2014 kaksitahtimalli RR 2T 300 Race Edition on lahjoittanut sylinterin, palotilan muodon ja CDI-boksin (sytytyksen) Betan tämän vuoden vakiomalliin, RR 2T 300 -pyörään. Muutokset tekevät moottorin kaasuvasteesta erittäin suoraviivaisen ja tarkan, mikä tarkoittaa helppoa ajettavuutta. 
Tehokäyrä on kuin suuresta sähkömoottorista. Pakoaukonsäätimen toimintaa hädin tuskin huomaa ja kone tuntuu melkein ponnettomalta. Mutta se on harhaa. Moottori on supervahva, eikä haittaa, vaikka unohtaisi vaihtaa pienemmälle ennen tiukkaa mutkaa; kone laulaa ja hoitaa hommansa. 
Etuhaarukka tuntuu hieman epävakaammalta kuin nelareissa, mikä voi johtua pyörän keveydestä. 300-malli painaa viitisen kiloa 480:a vähemmän, ja siinäkin takajousitus on pehmeä ja liian matala. 
FMF:n pakoputkisto toimii hyvin ala- ja keskikierroksilla. Jos ajaa paljon avoimessa maastossa ja viihtyy kovemmillakin kierroksilla, kannattaa miettiä putkimuutoksia.
Monissa enduroissa vesipumpun kansi voi helposti helposti kokea väkivaltaisen lopun, mutta Betan vesipumppu on oikealla puolella melko korkealla, joten särkymisen riski on pieni. Muita Beta-perhettä luonnehtivia yksityiskohtia ovat läpikuultava bensatankki, jonka ansiosta bensan määrää on helppo tarkkailla ilman tarvetta avata tankin korkkia, sekä Nissinin jarrut, jotka ovat kevytkäyttöiset ja tunnokkaat. 
Jos haussa on enduro, jollaista ei ole jokaisella, kannattaa iskeä Betaan. Se on hieno pyörä, joka on kasvamassa suureksi tekijäksi enduromaailmassa.

Teksti: Joakim Ottosson Kuvat: Beta

Uusin numero