Benellin TRK 502 on saavuttanut erityisesti Italiassa huippusuosion nousten koko markkinan myydyimmäksi moottoripyörämalliksi. Nyt 502 saa yläpuolelleen TRK 800:n.
TRK 502 on Italiassa ohittanut jopa seikkailupyöräikoni BMW R 1250 GS:n rekisteröintitilastossa, mitä voi pitää Saavutuksena isolla S-kirjaimella. 48 hevosvoiman vastineeksi TRK 502 tarjoaa täysimittaisen seikkailupyörän koon ja erittäin edullisen hinnan. Suomessa TRK 502:n hinnat alkavat 8 590 eurosta.
Jos vajaan 50 hevosvoiman teho tuntuu omaan käyttöön liian vaatimattomalta, niin pian siihen on luvassa lääke. Benelli nimittäin julkisti Milanon EICMA-moottoripyöränäyttelyssä TRK 800 -mallin, jonka voi sanoa olevan Benellin tuntijoille 67-prosenttisesti tutun. TRK 800:n ristikkorakenteiseen teräsputkirunkoon ruuvatun moottorin iskutilavuus on 754 kuutiosenttimetriä, joka on syntynyt ottamalla Benellin aikanaan monessa eri mallissaan käyttämästä 1130-kuutioisesta rivikolmosesta kaksi sylinteriä (eli noin 67 prosenttia), pitämällä sylinterimitat ennallaan ja rakentamalla moottori niiden ympärille. Lopputuloksena on 76-hevosvoimainen pata, joka tarjoaa vääntöä 67 newtonmetriä, eli lukemat ovat kutakuinkin samat kuin Yamahan huippusuositussa Ténéré 700 -mallissa. Painoa sen sijaan on selvästi Yamahaa enemmän.
Rengaskoko on edessä 19 tuumaa ja takana 17. Jarruissa ei ole säästetty, sillä ne tulevat Brembolta ja edessä on nelimäntäiset radiaalisatulat 320-millisillä levyillä. Etupään 50-millisessä Marzocchi-keulassa on 170 millin joustomatka ja takapään monojousituksessa on millin verran enemmän joustomatkaa. Edessä voi säätää sekä esijännitystä että puristus- ja paluuvaimennusta, takana esijännitystä ja paluuvaimennusta. Mittaristona on seitsemän tuuman TFT-värinäyttö, tuulilasissa on korkeussäätö ja käsisuojat kuuluvat vakiovarustukseen.
Pyörät on suunniteltu Benellillä Italiassa mutta valmistus tapahtuu Benellin omistavan Qianjiangin toimesta Kiinassa. Hintatasoon tulee vaikuttamaan merkittävästi se, kuinka korkea varustetaso ja elektronisten avustimien määrä Eurooppaan laivattaviin pyöriin tulee.
Markkinoille TRK 800:n odotetaan saapuvan vuoden 2022 puolivälin jälkeen. Hintojen vahvistuksen voidaan odottaa tapahtuvan kesän aikana.
Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 754cc
Poraus x isku: 88 x 62 mm
Puristussuhde: 11,5:1
Teho: 76 hv / 8 500 r/min
67 Nm / 6 500 r/min
Voimansiirto: monilevyinen yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Rengaskoko: 110/80R19 ja 150/70R17
Jarrut: 2 x 320 mm levyt nelimäntäisillä radiaalisatuloilla, 260 mm levy kaksimäntäisellä satulalla, ABS
Akseliväli: 1528 mm
Istuinkorkeus: 834 mm
Kuivapaino: 226 kg
Maavara: 211 mm
Tankin tilavuus: 21 litraa
muita Benelli-malleja: