Uusi BMW R 1300 R on edeltäjäänsä merkittävästi urheilullisempi.
BMW:n mukaan uuden R 1300 R:n kehitystyön lähtökohta oli tehdä nakuboxerista merkittävästi edeltäjäänsä urheilullisempi niin ulkonäön, moottorin, alustan kuin ergonomiankin osalta. Jälkimmäisen tapauksessa jalkatappeja on siirretty edeltäjään verrattuna taaksepäin ja ohjaustanko on matalampi, mikä tekee ajoasennosta merkittävästi etupainoisemman uhraamatta kuitenkaan ajomukavuutta. Tuttuun BMW-tyyliin tarjolla on sekä valikoima erilaisia istuimia että korkeampi ohjaustanko.
Kompaktimpi runko on täysin uusi ja edeltävän vastaavaa jäykempi. Päärunko on valmistettu teräslevystä, takarunko on valettua alumiinia. Uusi runko auttaa keskittämään massaa pyörän painopisteeseen, mikä näkyy parempana ja kevyempänä ajettavuutena. Jousituksen muodostavat edessä 47-millinen USD ja takana päivitetty Evo Paralever – lisävarusteena saa elektronisen DSA-jousituksen, joka säätää vaimennusten lisäksi jousivakiota valitun asetuksen, olosuhteiden ja ajamisen mukaan. Vanteiden painosta on saatu leikattua melkoiset 1,4 kiloa.
Pyörän sydän on 1300 GS -malleista tuttu 1300-kuutioinen, muuttuvalla venttiilinajoituksella varustettu kaksisylinterinen vastaiskumoottori, joka tuottaa adv-versiosta tutut 145 heppaa 7750 kierroksella ja 149 Nm 6500 kierroksella. Vakiovarustukseen kuuluu kolme ajoasetusta ja lisävarusteena saa vielä pari lisää. Lisävarustelistalta löytyy myös BMW:n automatisoitu ASA-vaihteisto, joka jättää kytkinvivun pois pyörästä. Vaihteita voi halutessaan vaihtaa vaihdepolkimella tai antaa järjestelmän toimia automaattisesti. Luonnollisesti lisävarustevalikoima on muutenkin hyvin kattava, ja pyörään voi lisätä kaikkea kuviteltavissa olevaa avustavaa- ja mukavuuselektroniikkaa, erilaisia matkatavararatkaisuja, tuulisuojia, suorituskykyä parantavia komponentteja sekä tyyliä viimeisteleviä osia.
R 1300 R on saatavilla neljänä versiona. Perusmallisen alkaen-hinta on 22750 euroa ja väri vaaleansininen. Tummansininen Exclusive tuo peliin tyyliä korostavia komponentteja noin 23 900 euron hintaan. Musta/punainen Option 719 maksaa 26129 euroa, ja sen ostaja saa lisäksi muun muassa koneistetut vanteet ja kasan billet-osaa. Huippumalli on Performance (27570 €), jossa on muun muassa korkeampi (siis enemmän kallistusvaraa tarjoava) sport-jousitus – tietenkin DSA:lla – ja sport-jarrut.