Marquez paineli Sepangin ensimmäisissä testeissä rataennätyksen 1.59,533 pitäen Yamahan Valentino Rossin silloin 0,194 sekunnin turvin takanaan.
Ainakaan vielä keskiviikkona vastaaviin lukemiin ei ylletty. Bautista kiersi 5,5 kilometrin radan nopeimmillaan ajassa 2.00,848.
– Olosuhteet radalla eivät olleet parhaat mahdolliset ja päädyimme keskittymään pääosin takajousitukseen, joka oli ongelmamme täällä viimeksi. Saimme siltä osin suuren parannuksen aikaan ja olen tyytyväinen. Samalla saimme toimimaan myös Bridgestonen uuden renkaan paremmin, kertoi Bautista.
Sensaatiot jatkuvat
Kärkipakka pistettiin täysin uusiksi Marquezin poissaollessa ja Bautista sai samalla tehdä täyden päivätyön pitääkseen Espargaron vauhdikkaat veljekset aisoissa. Aamupäivällä ykkösenä kiitäneen Bautistan onnistui nousta uudelleen piikkpaikalle toiseksi viimeisellä, eli 60. kierroksellaan. Iltapäivän viimeisten minuuttien värikäs kissa hiiri-leikki päättyi siihen.
Uuden Open-luokan sääntöjen mukaisella FTR-Yamahalla kilpaileva Aleix Espargaro jatkoi miltei sensaatiomaisiksi luonnehdittuja esityksiään tykittämällä toiseksi.
Veljeksistä vanhemman – Pol Espargaro kilpailee Yamahan tehdaspyörällä Tech 3-tiimissä – ja neljänteen kuninkuusluokan kauteensa kovaa kyytiä valmistautuvan Aleixin huippusuorituksen arvoa ei himmennä sekään, että itse maestro Marquezia ei siis näy tällä kertaa edes horisontissa.
Forward-tiimin väreissä viilettävä A. Espargaro liikkui jo ensimmäisellä testijaksolla väkevää vauhtia päätymällä kolmen päivän yhdistetyllä tuloslistalla neljänneksi 0,465 sekuntia Marquezin takana.
Espargaro aloitti uuden, torstaihin asti ulottuvan urakkansa Sepangin 5,5 kilometrin mittaisella radalla pysäyttämällä kellot keskiviikkona aikaan 2.00,900. Hän jäi sillä 52 tuhannesosaa Bautistasta.
– Olimme ensimmäisissä Sepangin testeissä mukana vain yhdellä pyörällä. Saimme tänne myös kakkospyörän ja aamupäivä meni pitkälti keskittyessä siihen. Aikaa vierähti siinä vaiheessa paljon myös varikkoboxissa. Iltapäivä kulki sitten enemmän suunnitelmien mukaan ja olen tietenkin todella tyytyväinen sijoituksen lisäksi myös tähän kierrosaikaani näissä olosuhteissa. Uskon, että kaikkien vauhti nousee torstaina, myhäili Espargaro.
Viime vuonna Moto2-luokan maailmanmestaruuden saavuttanut Pol Espargaro nostaa hänkin sessio sessiolta vauhtiaan. Veljesten välinen ero oli keskiviikkona enää 99 tuhannesosaa.
– Hämmästyttävä tulos ja hämmästyttävää, kuinka hyviä parannuksia saimme tänään pyörässä aikaan!, hehkutti nuorempi Espargaro.
– Aamulla rata ja erityisesti sen ensimmäinen mutka oli todella likainen viime viikolla täällä ajetun autokisan jäljiltä, mutta olosuhteet paranivat päivän mittaan. Varsinkin viimeiset 30 minuuttia olivat ainakin omalta osaltani lähes uskomattomia.
Dovizioso taltutti pettyneen
Lorenzon ja uneliaan Pedrosan
Vähintäänkin hienoiset yllätykset jatkuivat myös neljännen sijan merkeissä. Sen lunasti Ducatin tehdastiimin Andrea Dovizioso 0,181 sekuntia kärjestä.
Dovizioso pystyi pitämään viime kauden MM-kakkosen ja -kolmosen, eli Yamahan Jorge Lorenzon ja Marquezin tallikaverin Dani Pedrosan takanaan. Lorenzon eroksi Bautistaan kirjattiin 0,310 sekuntia. Pedrosa hiillosti Lorenzoa ainoastaan kahden tuhannesosan päässä.
– Ei mikään paras päivä testeemiseen, koska rata oli likaisempi kuin koskaan ja pito oli olematon, kuittasi Pedrosa.
– Minulla oli myös vaikeuksia jet lag’in kanssa. En ole pystynyt nukkamaan kunnolla, joten en tuntenut olevani fyysisestikään täydessä terässä. Katsotaan nyt, tulisiko uni tänään paremmin silmään, jatkoi väsynyt Pedrosa.
Lorenzo oli puolestaan kuin maansa myynyt 56 kierroksen urakan jälkeen. Yamaha ei saanut toiminaan millään ilveellä Bridgestonen uutta takarengesta – ei sen paremmin pehmeämpää kuin kovempaakaan versiota.
– Olen pettynyt, todella pettynyt. Olin tänään erittäin hidas. Emme löytäneet rengasongelmaamme missään vaiheessa ratkaisua. Minulla ei ollut luottamusta pyörään ja fiilis oli kaiken kaikkiaan huono. Niin, ja kyllähän meillä riittää töitä edelleen myös elektroniikan kanssa, pyöritteli parransänkeään pää kallellaan sipaissut Lorenzo.
Keskiviikkona kymmenen nopeimman nipusta paikkansa ottivat edelleen Rossi, LCR Hondan Stefan Bradl, Pol Espagaron tiimikaveri Bradley Smith ja Asparin Hondalla ajava Nicky Hayden.
Viime kaudella moneen otteeseen tulisesti ja muutamaan kertaan kohtalokkaastikin yhteen ottaneiden Bautistan ja Rossin ero oli 0,501 sekuntia.
Päivän toiseksi nopein Open-luokan kuljettaja Hayden jäi pohjista 1,379 sekuntia. Yamahan satelliittitiimistä Ducatin tehdastalliin siirtynyt Cal Crutchlow oli 11:s 92 tuhannesosaa Haydenia hitaampana.
Sepang, Malesia.
MotoGP-luokan vuoden toisen testijakson 1/3 ajopäivä:
1. Alvaro Bautista Espanja, GO&FUN Honda Gresini 2.00,848
2. Aleix Espargaro Espanja, NGM Mobile Forward Racing FTR-Yamaha + 0,052
3. Pol Espargaro Espanja, Monster Yamaha Tech 3 + 0,151
4. Andrea Dovizioso Italia, Ducati Team + 0,181
5. Jorge Lorenzo Espanja, Yamaha Factory Racing + 0,310
6. Dani Pedrosa Espanja, Repsol Honda Team + 0,312
7. Valentino Rossi Italia, Yamaha Factory Racing + 0,501
8. Stefan Bradl Saksa, LCR Honda + 0,643
9. Bradley Smith Iso-Britannia, Monster Yamaha Tech 3 + 0,796
10. Nicky Hayden USA, Drive M7 Aspar Honda + 1,379
11. Cal Crutchlow Iso-Britannia, Ducati Team + 1,471
12. Andrea Iannone Italia, Pramac Racing Ducati + 1,486
13. Hiroshi Aoyama Japani, Drive M7 Aspar Honda + 1,861
14. Colin Edwards USA, NGM Mobile Forward Racing FTR-Yamaha + 1,895
15. Yonny Hernandez Kolumbia, Energy T.I. Pramac Racing Ducati + 1,975
Täydelliset tulokset:
http://www.motogp.com/en/TestResults/MotoGP+Sepang+Test2+2014