Arvostetun Motor Sport Magazinen toimittaja Mat Oxley kysyy blogissaan, onko MotoGP suurempi kuin F1?
Hänellä on pari mielenkiintoista jatkokysymystä:
Miksi yhä useampi F1-fani seuraa MotoGP:tä? Ja onko se hyvä vai huono asia?
Oxley muuten voitti Mansaaren TT -ajojen 250-kuutioisten luokan vuonna 1985.
Oxley sai kimmokkeen kirjoitukseensa Motor Sport Magazinen F1-toimittajan Nigel Roebuckin jutusta, jossa tämä on huolestunut F1-sarjan suosion hiipumisesta kisojen unettavuudesta.
Roebuck on seurannut F1-kisoja vuodesta 1971.
“Silloin tietää, että maailma muuttuu, kun maailman etevin F1-toimittaja väittää maailman parhaassa moottoriurheilulehdessä, että Formula ykkösillä on opittavaa MotoGP:ltä”, Oxley kirjoittaa.
F1-sarjan tv-katsojaluvut ovat pudonneet vuodesta 2008 noin 200 miljoonalla, 600 miljoonasta 400 miljoonaan. Oxley kuitenkin muistuttaa, että ilmoitettuihin katsojamääriin ei kannata luottaa.
“MotoGP väittää, että sitä seuraa televisiosta 300 miljoonaa kotitaloutta, mikä tarkoittaisi 1,2 miljardia ihmistä. Nämä luvut tuskin pitävät paikkaansa. F1 kerää edelleen enemmän katsojia kuin MotoGP, mutta lukemat alleviivaavat tätä moottoriurheilupiireissä yleistä tunnetta: F1 kuihtuu, MotoGP kasvaa”, Oxley kirjoittaa.
Legendaarinen F1-toimittaja Nigel Roebuck vertaa Malesian Sepangin kisojen tyhjiä (F1) ja loppuunmyytyjä (MotoGP) katsomoita.
Roebuck listaa mahdollisia syitä MotoGP:n suosion kasvuun ja F1:n hiipumiseen. Tärkeimmiksi eroiksi näiden sarjojen välillä nousevat vaara, jännitys ja kilpailu sekä niiden puute.
Roebuckin mukaan F1-sarjan pitkään jatkunut vaarojen kitkeminen on samalla poistanut lajista jo kauan sitten gladiaattorimaisuuden, joka oli aikoinaan formuloiden ydintä.
Kolminkertainen F1-maailmanmestari Niki Lauda antaa noille muinaisille gladiaattoritaisteluille arpiset kasvot.
“Nykyautot ovat liian helppoja ajaa”, Lauda sanoo. “MotoGP:ssä taistellaan koko ajan kaatumisia ja kolareita vastaan, ja se sama pitäisi palauttaa formuloihin, koska silloin ajajien erot tulisivat esiin, mikä on erittäin tärkeää”, Lauda jatkaa.
Roebuckin mielestä uudet F1-radat on suunniteltu parantamaan katsojien unettomuus.
Liian turvalliset radat, joissa ei tarvitse edes pelätä ajautumista soralle, vievät kilpailijoilta väärällä tavalla pelon tunteen.
“Kuljettajilla on oltava niin paljon itseluottamusta, etteivät he pelkää. Jos ei pelkää, koska rata on leveä ja turvallinen, ottaa helposti liikaa riskejä, mikä on lopulta vaarallisempaa”, kaksinkertainen MotoGP:n maailmanmestari Casey Stoner sanoo.
Toisaalta juuri pelko saa kilpailijat (ja katsojat) tikittämään.
“Pelko antaa se adrenaliinipaukun, osaksi sen takia me rakastamme ajamista. Pelko saa sydämen pamppailemaa ja veren kohisemaan. Pieni ja sopiva annos pelkoa pitää sinut kiinnostuneena.”
F1-toimittaja Roebuckin mielestä jatkuvat sääntömuutokset, turvallisuushakuisuus ja suoranainen tylsyys ovat jättäneet formulat MotGP:n jalkoihin, ainakin kiinnostavuudella ja viihdearvolla mitattuina.
“Moottoripyöräkilpailut ovat säilyneet spektaakkeleina, kun taas F1 on luisunut huonovointisuuteen, josta sen on vaikea parantua.”
Blogisti Oxleyn miettii, onko suoraviivaisen ja hyvällä tavalla vanhanaikaisen MotoGP:n suosion kasvu välttämättä enää hyvä asia lajin kannalta.
“Huoleni on, että MotoGP:stä tulee liian suosittu. Suosion kasvu ei nimittäin tarkoita, että MotoGP:stä tulisi parempi, päinvastoin. Mitä enemmän tv-katsojia sitä enemmän hevonpaskaa: mediaa ja ihmisiä, joita ei kiinnosta itse kilpailu, vaan rahan tekeminen.”