Morbidellin V8-kone kiersi yli 11 000 kierrosta ja koko pyörä painoi kuivana vain 200 kiloa.
Liikkumis- ja kokoontumisrajoitusten ollessa voimassa haluamme tarjota moottoripyöristä ja -pyöräilystä kiinnostuneille lisää lukemista. Nostamme esiin muutamia omasta mielestämme mielenkiintoisia aiemmin julkaistuja artikkeleita, jotka ovat monelta jääneet lukematta tai lukemisen jälkeen jo unohtuneet. Tässä ensimmäinen ”arkistojen kätköistä” -uutinen.
Saimme tilaisuuden käydä syksyllä 2017 tutustumassa Morbidellin moottoripyörämuseoon Italian Pesarossa. Yksi 350 moottoripyörän museokokoelman tähdistä oli Giancarlo Morbidellin nimeä kantava Morbidelli V8 vuodelta 1998. Sen 848-kuutioinen V8-moottori tuotti 120 hevosvoiman huipputehon peräti 11 000 kierroksella. V8-moottorista huolimatta pyörän kuivapaino oli vain tasan 200 kiloa. Saimme kunnian olla silloin 83-vuotiaan Giancarlo Morbidellin vieraana. Kuulimme etukäteen, että jos tällä sattuu kohdalle oikein hyvä päivä, saattaa vieraille aueta tilaisuus nähdä museon vintillä vieläkin suurempi harvinaisuus, Honda CBR600:n runkoon mahtuva 600-kuutioinen V12-moottori. Morbidelli suostuikin näyttämään tämän hieman keskeneräisen ylpeytensä meille, mutta vain sillä ehdolla että kamerat jäävät alakertaan siksi aikaa.
Maailma muuttuu nopeasti, ja tässä tapauksessa erittäin valitettavasti. Viime vuonna uutisoitiin museon sulkevan ovensa ja täysin ainutlaatuisen moottoripyöräkokoelman joutuvan huutokauppaan. Tänä vuonna tuli vieläkin huonompia uutisia, kun Giancarlo Morbidellin kerrottiin menehtyneen helmikuussa pitkällisen sairauden jälkeen. Sympaattinen Morbidelli ei kuitenkaan unohdu, vaan moottoriurheilun historiaan hän jätti ison jäljen pysyvästi.
Laajempi artikkeli Morbidellin museosta, läheisestä Benellin museosta sekä Pesaron alueen mutkateistä julkaistiin MP Maailman painetussa lehdessä.
Linkki alkuperäiseen uutiseen, jossa lisää tietoa pyörästä: