436 kilometrin toimintamatka ja 40 minuutin latausaika. Joko riitttää?
Sähkömoottoripyöristä puhuttaessa esiin nousee aina ensimmäisenä toimintamatka. Useimpien mielestä se on liian lyhyt, myös niiden mielestä jotka ajavat Harrikalla jossa on parin gallonan tankki, tai Triumphin Bobberilla jossa tankin tilavuus on 9,1 litraa. Toinen ”ongelma” on latausajan pituus. Arc Vectorissa nämä asiat ovat kunnossa, ja lisäksi kiihtyvyydeksi nollasta sataan ilmoitetaan 3,2 sekuntia, joten suorituskykykin lienee useimmille riittävä.
Brittiläinen Arc Vector nähtiin ensimmäistä kertaa julkisuudessa vuonna 2018. Konseptimallia julkistettaessa uhottiin ennennäkemättömästä toimintamatkasta ja lyhyestä latausajasta. Sitten tuli radiohiljaisuus ja seuraavana vuonna projekti koki takaiskun, kun sijoittajien usko hankkeeseen loppui. Nyt Arc Vector tekee uutta tulemistaan, kun Mark Truman ilmoitti ostaneensa projektin lokakuussa 2020. Aivan puskista ei Truman projektiin hypännyt, vaan hän suunnitteli alkuperäisen Arc Vectorin työskennellessään insinöörinä Jaguar Land Roverilla.
Bulkkituotteeksi Arc Vectoria ei ainakaan voi kutsua, sillä siihen on suunniteltu napaohjaus, molemmat svingit ovat hiilikuitua ja samoin BST:n valmistamat vanteet, jousitus tulee Öhlinsiltä ja jarruina on Brembo Stylema Monoblocit. Ja jotta kokonaisuus olisi omistajalleen täydellinen, niin jokaiseen pyörään tehdään mittatilaustyönä stongan kiinnikkeet ja jalkatappien sovitus asiakkaan toivomilla mitoilla.
Spekseistä kerrotaan tällä hetkellä, että tehoa on 133 hevosvoimaa ja vääntöä 396 newtonmetriä. Nollasta sataan taittuu 3,2 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu 200 kilometriin tunnissa. Pyörän painoksi kerrotaan 220 kiloa. 16,8 kilowattitunnin akuilla toimintamatkaksi luvataan 436 kilometriä. Akkujen latausajaksi kerrotaan 40 minuuttia.
Kuulostaako liian hyvälle ollakseen totta? Tälläkin projektilla on yksi mutta. Valmistusmäärä on rajoitettu tällä hetkellä 399 kappaleeseen ja pyörän hinta-arvio on 90 000 puntaa, eli tämänhetkisen kurssin mukaan noin 105 700 euroa. Siihen tulee tietysti päälle suomalainen autovero, jota edelleen peritään sähkömoottoripyöriltä, toisin kuin sähköautoilta.