Arai on laittanut adventure-kypäränsä täysin uuteen uskoon. Uutta on RX-7V-tyylinen visiirimekanismi, parempi monikäyttöisyys, parannettu ilmanvaihto, edistyneemmät kypäräpuhelinmahdollisuudet ja entistä pyöreämpi kuoren muoto.
Täysin uuden Arai Tour-X5:n kehitystyössä on keskitytty Arai-tyyliin turvallisuuden parantamiseen. Uusi VAS-A-visiirimekanismi muistuttaa RX-7V:ssä käytettävää VAS-V-järjestelmää, jossa visiiri tavallaan kiertyy saranan ympäri. Myös iskua vaimentava pinta on entistä suurempi ja visiirin poistaminen ja asentaminen on helpompaa. Kypärä on suunniteltu toimimaan myös ajolasien kanssa.
Ilmanvaihtoa on kehitetty 3D-logokanavalla ja täysin uudella leukaosan tuuletuksella, josta ilmaa voi ohjata joko kuljettajalle tai visiirille. Sisään virtaavan ilman aukkoja on kolme ja poistoaukkoja viisi. Myös entistä jäykempi lippa ja paremmin kovissa nopeuksissa toimiva lippa on suunniteltu tehostamaan ilmanvaihtoa, ja ilmanvaihdon kerrotaan olevan 200 % entistä parempi.
Sisusta on tietysti irrotettavissa ja säädettävissä. Sisustan suunnittelussa on kiinnitetty huomiota mahdollisten kypäräpuhelinten siistiin ja helppoon asentamiseen.
Kuori on suunniteltu tarjoamaan maksimaalista kestävyyttä yhdistettynä kohtuulliseen painoon ja matalalla sijaitsevaan painopisteeseen. Kuorikoko vaihtuu kahden kypärän koon välein, ja kuoren muodosta on turvallisuuden parantamiseksi poistettu ylimääräisiä kulmia.
Kypärällä on luonnollisesti ECE R22-06 -luokitus, mutta Arai ylpeilee omien valmistus- ja suunnittelustandardiensa olevan virallisia vaatimuksia tiukemmat.