Konseptimallin ja salakuvien jälkeen vuorossa on vihdoin Aprilian viralliset kuvat ja tiedot uudesta Tuono 660 -mallista.
Syksyllä markkinoille tullut keskikoon sporttipyörä Aprilia RS 660 saa rinnalleen nakuversio Tuono 660:n. Moottorina on RS 660:sta tuttu 659-kuutioinen rivikakkonen, jonka lähtökohtana on RSV4:n V4-moottorin etumainen sylinteriryhmä. RS660:n 100 hevosvoiman sijaan Tuono tarjoilee 95 hevosvoimaa, eikä teholukema ole sattumaa. Se on täsmälleen maksimilukema (70 kW), joka voidaan kuristaa A2-luokan 35 kilowatin tehoon tarvittaessa. Moottori toimii osana kantavaa runkorakennetta. Sekä runko että takasvingi ovat alumiinirakenteisia.
Tehon lisäksi tietysti kiinnostaa paino, ja lukema onkin luokassaan erittäin alhainen, tankattuna 183 kiloa. Se on kilon vähemmän kuin esimerkiksi Yamaha MT-07:n lukema, mutta tehoeroa Aprilian hyväksi on kuitenkin 21 hevosvoimaa. Aprilia onkin Yamahaa selvästi urheilullisempaan ajoon suunnattu, ja urheilulliset ominaisuudet näkyvät samalla varmasti myös huomattavasti Yamahaa korkeampana hintana.
Aprilian isolle Tuonolle tyypilliseen tapaan pikku-Tuonokaan ei ole täysin nakumalli, vaan mittariston suojana on pieni tuulilasin tynkä ja ”varttikate”-tyyppiset sivukatteet antavat tutun Tuono-tyylin sivuprofiiliin. Ohjaustanko on nostettu selvästi ylemmäs, jolloin ajoasennon luvataan olevan mukava ja rento.
Kayaban jousitus on säädettävä, mutta poikkeaa asetuksiltaan RS:n vastaavista. Mittaristona on TFT-näyttö ja elektroniikkapakettiin kuuluu mm. säädettävät luiston- ja keulimisenestot sekä vakionopeussäädin. Ajomoodeja on viisi, joista kolme on tarkoitettu katuajoon ja kaksi rata-ajoon.
RS 660:n ja Tuono 660:n lisäksi mallisarjan odotetaan vielä kasvavan adventurehenkisellä Tuareg 660:lla lähitulevaisuudessa.
Lue myös RS 660:n ensimmäisiä koeajotunnelmia: