Vuoden markkinoilla ollut Tuono 660 saa rinnalleen Factory-mallin. Resepti on tuttua Factory-kamaa: moottoriin lisää jerkkua, painoa pois ja monipuolisempi jousitus.
RS660:n 100 hevosvoimasta poiketen Tuono 660:n perusmallin moottorin huipputeho on 95 hevosvoimaa eli 70 kilowattia. Tähän on luonnollisesti syynä se, että 70 kilowattia on maksimilukema josta moottori voidaan kuristaa A2-luokan 35 kilowatin tehoon. Tuono-faneja on varmasti kutkuttanut ajatus, että miltä Tuono 660 tuntuisi RS 660:n sataheppaisella koneella. Ensi kaudella se on totisinta totta Factory-mallissa.
Ei siis pelkästään jousitukseen ja ulkonäköön liittyviä muutoksia, vaan Tuono 660 Factoryn moottori on lainattu RS 660:ta. Viisi lisähevosvoimaa nostavat lukeman tasan sataan hevosvoimaan. Maksimi teho saadaan 10 500 kierroksella ja vääntöä rivikakkonen tarjoilee 67 newtonmetriä 8 500 kierroksella. Toisiovälitystä on lyhennetty RS 660:sta, mikä verottaa huippunopeutta mutta parantaa kiihtyvyyttä. Painoa on perusmallia kaksi kiloa vähemmän, mikä selittyy Factoryn litiumakulla. Tankattuna Factoryn paino on 181 kiloa.
Etujousituksena on Kayaban 41-millinen USD, jossa kuljettaja voi säätää sekä esijännitystä että puristus- ja paluuvaimennusta. Takapamppu tulee Sachsilta. APRC-paketti pitää sisällään kuusiakselisen liiketunnistimen, joten varustukseen kuuluu säädettävät luiston- ja keulimisenestot, kaarre-ABS ja myös vakionopeussäädin sekä kahteen suuntaan toimiva quickshifter.
Tuono 660 -perusmallin esittely:
Ja Tuono 660 -koeajo: