Jopa Traficom ja liikenneministeriö suhtautuvat otsikon kansalaisaloitteeseen varovaisen myönteisesti, joten eiköhän meidän motoristienkin ole syytä käydä allekirjoittamassa addressi.
Kansalaisaloitteen mukaan B-kortilla (henkilöauton ajokortti) tulisi voida ajaa A1-luokan (kevytmoottoripyörä) ajoneuvoa. MP-Kauppiaat on käynyt asiasta Traficomin kanssa keskusteluja ja siellä oltiin sitä mieltä, että jos läpäisee näyttökokeen , että pärjää ajoneuvon kanssa niin lausujalla ei ollut syytä nähdä miksi ei. Liikenneministeriökin oli myötämielinen aloitteelle kunnes liikenneministeri vaihtuui. Uudelta liikenneministeriltä perussuomalaisten kansanedustaja Jani Mäkelä kysyi hallituskysymyksellään, että mitä mieltä asiasta ollaan. Liikenneministeri Harakka vastasi, että asiaa voidaan tarkastella uuden ajokorttilain tarkastelun myötä ja sanoi jyrkkä ehkä. Hänen suurin huolensa oli, että asiaa ei kirjattaisi ajokorttiin, että miten asiaa sitten valvottaisiin? Ajokorttiin saisi kuitenkin A1-merkinnän maksamalla näyttökokeesta 74 euroa ja uudesta ajokortista 39 euroa, joten ongelma olisi helposti poistettavissa.
Tässä vielä kansalaisaloitteen (B-kortillisille oikeus ajaa kevytmoottoripyörää) teksti kokonaisuudessaan:
A1-luokan ajoneuvot ovat monessa Euroopan maassa tärkeässä roolissa ihmisten arkea helpottavina, kätevinä ja edullisina, kulkineina. Näin esimerkiksi työmatkakäytössä. Kevytmoottoripyörä onkin järkevä ja houkutteleva valinta kulkemiseen erityisesti niiissä maissa, joissa sillä saa ajaa B-kortilla. EU:n direktiivit mahdollistavat kansallisen tason muutokset ajokorttilainsäädäntöön, jolla tämä voitaisiin mahdollistaa. Moottoripyöräilyn etujärjestöt ovat varmasti lakimuutoksen takana ja ainakin Suomen MP-kauppiaat on asiaa nostellut pöydälle. Samaten myös kansanedustaja Jani Mäkelä.
Suomessa ”kevaria” pidetään lähinnä aikuistuvan nuoren ensipyöränä, jolla ajetaan pari vuotta täysi-ikäisyyteen asti. Kevareiden käyttökonteksi jää näin harmillisen kapeaksi, koska niissä on potentiaalia osaltaan helpottamaan ihmisten liikkumista, vieläpä erittäin kustannus- ja ympäristöystävällisesti. Pyörien hankintahinnat ovat uusissakin pyörissä edullisia ja joillakin malleilla voi päästä alle 2 litran kulutuksiin / 100 km (CO²-päästöt ~ 40 g/km). Kaksipyöräisen renkaista aiheutuvat pienhiukkaspäästöt ovat myös merkittävästi pienemmät. Samalla kun liikenteen (erityisesti urbaanin) päästöjä saataisiin laskettua, helpotukset liikkumiseen ja pysäköimiseen avaisivat suoraan ja välillisesti uusia merkityksiä ihmisten arkeen ja elämäntapoihin liittyvissä käytännöissä – myös isommassa, yhteiskunnallisessa, viitekehyksessä.
Turvallisuus on toki yksi seikka, joka olisi huomioitava. Traficomilta on jo näytetty hankkeelle vihreää valoa, jos kortin hakija todistaa näyttökokeella, että pärjää ajoneuvon kanssa. Liikenneministeriö on todennut voivansa tarkastella asiaa uudestaan ajokorttilainsäädännön tarkastelun yhteydessä.