Poimimme tammi-heinäkuun rekisteröintitilastosta eri merkkien suosituimmat mallit.
Uusia moottoripyöriä rekisteröitiin tammi-heinäkuussa kolme prosenttia enemmän kuin viime vuonna samana ajanjaksona. Tässä linkki aiemmin julkaistuun uutiseen eri merkkien markkinaosuuksista:
Palataan asiaan vielä niin, että kaivetaan tilastoista eri merkkien myydyimmät mallit.
Honda on noussut ykkössijalle tasaisen vahvan ja laajan mallistonsa ansiosta. Ykkössijaa pitää silti hallussaan Monkey 125, joskaan ei enää kovin selvästi seuraavaksi suosituimpiin malleihin verrattuna.
Linkki Monkeyn koeajoartikkeliin:
Yamaha jatkaa viime vuodesta tutulla linjalla, eli Ténéré 700 on merkin selvästi myydyin malli. Kun ulkomaanmatkailu on vielä vähän kiikun kaakun, niin monipuolinen pikku-Ténéré sopii mainiosti kotimaan matkailuun ja sorateille.
Linkki Ténéré 700:n koeajoraporttiin:
KTM on vähän samoilla linjoilla Yamahan kanssa, joskin pykälää pienemmällä mallilla. Kotarin suosituin malli alkuvuonna on ollut 390 Adventure.
Linkki 390 Adventuren koeajoraporttiin:
Bemarin myyntikin on seikkailupyörävetoista, mutta Yamahaan ja Kotariin verrattuna selvästi suuremmassa luokassa. Saksalaismerkin myydyin malli nimittäin on R 1250 GS Adventure.
Ison Gessun Adventure-versiota ei ole ollut Biken koeajossa pitkään aikaan, mutta tässä perus-Gessun koeajoraportti:
Kawasakin kestosuosikki Z900 on tälläkin kertaa merkin syömähammas. Tässä linkki Z 900:n koeajoraporttiin:
Harrikan uutta seikkailupyörä Pan Americaa on myyty se mitä maahan on saatu, mutta se riittää merkin sisäisessä taistossa vasta kakkospaikkaan, sillä Sport Glideä on myyty yksi kappale enemmän. Linkki Sport Gliden koeajoraporttiin:
Viime vuonna Triumphin myydyin malli oli viidentoista vuoden jälkeen täysin uudistunut Rocket 3. Nyt hinckelyläismerkin suosikkimalli edustaa malliston toista päätä kun kymppitonnin hintainen Trident 660 on merkin myydyin malli. Linkki Tridentin koeajoraporttiin:
Suzukin myydyin malli on tuskin kenellekään yllätys, sillä ykköspaikkaa pitää uusi Hayabusa. Linkki Busan koeajoraporttiin:
Husqvarna tunnetaan laajasta enduromallistostaan, joten on pieni yllätys että ykköspaikkaa pitää malliston suurinta päätä edustava 701 Enduro kannassaan Vitpilen 401. Uusimmasta 701 Endurosta ei löytynyt suoranaista koeajoraporttia, mutta linkki artikkeliin, jossa pyörää käytiin ulkoiluttamassa Juha Salmisen kanssa makeilla sorateillä:
Myydyistä Indianeista valtaosa on ollut Scouteja, joista puolestaan suosituin on ollut Scout Bobber. Scout Bobberista ei ole tehty koeajoa, mutta tässä linkki hieman pienemmän 60-kuutiotuumaisen eli 999-kuutioisen Scout Sixtyn koeajoon:
Ducatin ykkösmalli tammi-heinäkuussa on ollut uuis Multistrada V4S. Linkki Multistrada V4S:n koeajoraporttiin:
Piaggion ehdoton ykkösmalli on Vespa GTS. Vespaa ei ole koeajettu pitkään aikaan, mutta pitääpä korjata tilanne, jotta saadaan siitäkin näille sivuille tarinaa.
Joidenkin pienempien merkkien kohdalla rekisteröintitilastoissa on mainittu mallit vain koodinimillä. Benellillä mallinimet on ilmoitettu selkeästi ja ehdoton suosikkimalli on ollut TRK502X. Linkki TRK502X:n koeajoraporttiin: