Mestaruuden Red Bull KTM Ajo-tiimille 22 vuoden ja 289 päivän ikäisenä ajanut saksalaiskuljettaja Sandro Cortese korosti juhlahumussa Aki Ajon suurta merkitystä tittelin takana.
– Aki on tehnyt minusta maailmanmestarin. Hän on opettanut minulle todella paljon.
Kahta osakilpailua vailla valmis oleva kausi 2012 merkitsi Corteselle toista tulemista suomalaistalliin. Tätä edeltänyt yhteinen kausi osui vuoteen 2010, jolloin Cortese jäi Ajo Motorsportissa 125-kuutioisten luokan mestaruuden voittaneen espanjalaisen tallikaverinsa Marc Marquezin varjoon.
Italialaiset sukujuuret omaavalle Corteselle silloinen tilanne merkitsi erityisesti henkisen kasvun aikaa.
– Olin nuori ja nopea, mutta virhealtis. Tunsin itseni enemmän italialaiseksi. Sitten tapasin Akin, joka teki minusta enemmän saksalaisen, Cortese pukee sanoiksi sen täsmällisyyden ja kylmäpäisyyden, jotka ovat jalostaneet hänestä mestarin.
– Sandrosta on kasvanut mies, kiteyttää puolestaan Ajo kupletin juonen.
”Tiimini on tehnyt
täydellistä työtä”
Ensi kaudella Moto2-luokkaan Intact-tiimin riveissä siirtyvän Cortesen ei ole tarvinnut tosiaankaan katua hetkeäkään paluutaan suomalaistalliin ja sen edustamaan KTM:n viralliseen tehdastiimiin.
– Tiimini on tehnyt täydellistä työtä koko kauden ja KTM on tarjonnut minulle mahtavan pyörän. FTR Honda-pyörät olivat meitä edellä kauden avauksessa Qatarissa, mutta teimme lujasti töitä ja nousimme voittajaksi kolmannessa osakilpailussa Portugalissa.
Cortese tähdentää, että hän ei antanut Estorilin radalla saavutetun neitseellisen Moto3-luokan voiton nousta Sepangissa uuden kuosin saaneeseen kypärään.
– Olen tehnyt aikoinani paljon virheitä ja en missään tapauksessa halunnut toistaa niitä. En, en uskaltanut alkaa ajatella mahdollista mestaruutta vielä Estorilissa. Luokassamme on ollut niin paljon nopeita kuljettajia, kuten Vinales (Maverick), Salom (Luis), Rins (Alex) ja Fenati (Romano), luettelee Cortese.
Cortese kertoo tilanteen muuttuneen elokuun puolivälin tietämissä Indianapolisissa.
– Huomasin tilaisuuteni tulleen, mutta korostin itselleni keskittymistä ja varoin visusti olla ajattelematta olevani paras. Misanon kisa loi lisää uskoa mahdollisuuksiini, en antanut tunteille valtaa ja aloin punnita mahdollisuuksiani kylmäpäisemmin.
”Sorry Fahmi!”
Vinalesilla oli vielä Malesiaan tultaessa teoreettiset mahdollisuudet suistaa Cortese valtaistuimelta.
Vinalesin ja hänen tiiminsä tulipunaisiksi tulehtuneet välit johtivat kuitenkin siihen, että viime kaudella Paris Hiltonin helmoissa julkkikseksi noussutta nuorta espanjalaista ei Sepangin radalla nähty. Kaiken kaikkiaan nolo juttu – oli syy sitten kenessä tai missä tahansa.
– Halusin varmistaa mestaruuden voitolla, vaikka minulle olisi riittänyt siihen huonompikin sijoitus. Näytin, että en hyötynyt Vinalesin poissaolosta. Sorry Fahmi, että riistin sinulta kotivoiton, Cortese huikkasi 28 tuhannesosalla ykkössijan hävinneen AirAsia-SIC-Ajo-tiimin malesialaisankari Zulfahmi Khairuddinin suuntaan.
MotoGP-kauden toiseksi viimeinen osakilpailu odottaa vuoroaan jo ensi viikonvaihteena Australiassa. Aki Ajolla on paljon hyviä muistoja Phillip Islandin radalta. Päällimmäisenä tietenkin Ajo Motorsportin ensimmäinen kolmesta mestaruudesta, jonka ranskalainen Mike Di Meglio viimeisteli vuonna 2008 tuulisella saariradalla.
Cortese lähtee paineitta 16. osakilpailuun. Hän hakee Phillip Islandilta kauden viidettä voittoaan tai ainakin vähintään 14. podiumsijoitustaan.
– Painolasti putosi harteiltani Sepangissa. Lähden nauttimaan ajamisesta entistäkin suuremmassa määrän kahdessa viimeisessä osakilpailussa Phillip Islandilla ja Valenciassa, herkuttelee Cortese.
Molemmat estradit antavat sijaa myös sille italialaiselle luonteenpiirteelle.