Tiimin molemmat uudet kuljettajat, australialainen Jack Miller ja ensimmäiseen MM-kauteensa lähtevä tshekki Karel Hanika ovat lunastaneet heihin kohdistetut odotukset kiitettävästi. Miller oli viime viikolla Jerezin radalla Espanjassa ajetun virallisen testijakson nopein kuljettaja. Hanika täydensi onnistunutta kokonaisuutta neljännellä sijalla.
Jereziä edelsivät vajaan viikon välein Valencian ja Almerian testijaksot, joten talvikausi on kulkenut myös aikataulullisesti tiiviillä temmolla.
– Meille on jäänyt tuosta tiukasta jaksosta varsin hyvä vaikutelma. Olemme erittäin tyytyväisiä ja kiitollisia siihen kovaan työhön, mitä KTM:llä on taas tehty talven aikana. Olemme saaneet käyttöömme paljon uusia osia, suunniteltu testiaikataulu on ollut täydellinen, ja olemme saavuttaneet yhdessä hyviä tuloksia, sanoo tallipäällikkönä jo 13. MM-kauttaan aloitteleva Ajo.
KTM on hallinnut kahden kauden ikäistä Moto3-luokan MM-sarjaa. KTM:llä on ajettu molempina kausina henkilökohtaiset ja merkkimestaruudet.
– Tämä on uusi pyörä, joskaan muutokset eivät ole olleet niin suuria, mitä KTM:llä tehtiin kausien 2012 ja 2013 välillä. Pyörään on tullut kuitenkin suuria parannuksia varsinkin rungon osalta.
Kaksi lahjakasta ja
nälkäistä kuljettajaa
Töitä on toki vielä paljon edessä, mutta uusi pyörä on istunut välittömästi Millerin, 19, ja Hanikan, 17, käteen.
– Ajattelin, että Jack (Miller) voi tehdä hyvää työtä kanssamme ja KTM:llä, mutta en odottanut hänen olevan tällä tasolla aivan vielä. Olen erityisen tyytyväinen hänen asenteeseensa niin radalla kuin varikkoboxissakin. Jackin kanssa on helppo työskennellä ja saavuttaa tuloksia, koska hän on hyvin tasainen kuljettaja ja aina valmiina ajamaan nopeita kierroksia, Ajo luonnehtii talvikaudella myös Suomessa ja jääradalla harjoitellutta Milleria.
Hanika saavutti viime vuonna arvostetun, MotoGP-sarjan yhteydessä ajettavan Red Bull Rookies Cupin mestaruuden. Kyse on siis todellisesta talentista.
– Pitää kuitenkin muistaa, että Hanika on nyt tulokaskuljettaja ja hän tarvitsee aikaa. Hänen tärkein tavoitteensa on ammentaa oppia, tähdentää Ajo.
Millerin tavoin myös Hanikalla riittää siksi paljon menestysnälkää ja nopeutta, että onnistuneella suorituksella kaikki on mahdollista. Testikausi on jo ehtinyt antaa siitä viitteitä.
– Pidän myös Karelin tyylistä. Hän on rauhallinen ja tekee hyvää työtä. Tulokaskuljettajalla ei ole helppoa ottaa steppiä MM-sarjaan. Yleensä he keskittyvät vain ajamaan kovia kierrosaikoja. Karel tekee kuitenkin työtä johdonmukaisesti, ajaa pitkiä vetoja ja pyrkii parantamaan sitä kautta suoritustaan yhdessä tiimin kanssa.
Ajo painottaa monen GP-vuoden ja kolmen maailmanmestaruuden kokemuksella maltin merkitystä.
– Hanika on nuori, menestystä himoitseva kuljettaja ja olen nähnyt hänen tekevän huimaa parannusta viime viikkojen aikana. Voi olla, että Karel asettaa alkukaudella ehkä vähän liikaakin paineita itselleen johtuen siitä, mitä hänestä sanotaan. Kynnys MM-sarjaan on kuitenkin korkea. Karel on kehittynyt lyhyessä ajassa todella merkittävästi, mutta toivon, että hän antaa aikaa itselleen ilman paineita. Uskon, että hän suoriutuu tästä hyvin.
Miller tunnetaan varikoiden velikultana, mutta samalla työhönsä täysillä sitoutuvana ja panostavana kuljettajana.
– Jack on hauska kaveri välittäen hyvää fiilistä koko tiimille. Mutta vakavasti puhuen, hän on nälkäinen ja älykäs lahjakkuus. Jackilla on edessään loistava tulevaisuus, jos hän jatkaa samaan malliin, toteaa Ajo.
Millerilta ovat podiumsijoitukset jääneet vielä saavuttamatta MM-sarjassa. Lienee kuitenkin enää vain ajan kysymys, milloin mies kipuaa ketterästi korokkeelle.
– En ole lainkaan huolissani siitä, että Jack ei ole vielä saavuttanut podiumsijoituksia. Hän tekee joka päivä töitä 110-prosenttisella asenteella kiittämällä siten saamastaan tilaisuudesta, muotoilee Ajo.
Tallipäällikkö rakastaa
työn haasteellisuutta
Red Bull KTM Ajo-tehdastiimi saavutti Moto3-luokan ensimmäisellä kaudella maailmanmestaruuden. Viime vuonna mestaruus ratkaistiin päätösosakilpailun jännitysnäytelmässä, josta plakkariin kilahti vuorostaan pronssinen MM-mitali.
Menestystä, voittoja ja mestaruuksiakin on tippunut tiuhaan tahtiin, mutta nöyryys työntekoon tulee sittenkin aina päällimmäisenä.
– Emme koskaan ajattele niinkään voittoja ja mestaruuksia – tavoitteemme on aina tehdä työmme yhä paremmin ja kehittyä vuosi vuodelta. Tämä on se seikka, jota rakastan tässä työssä, kiteyttää Ajo.
Moto3-luokan viimeinen virallinen testijakso ajetaan Jerezissä 11.-13. maaliskuuta. Kauden ensimmäisistä MM-pisteistä kamppaillaan 23. maaliskuuta Losailin iltakisassa Qatarissa.
– Testit ovat sujuneet mallikkaasti, mutta on vielä liian aikaista vetää pitemmälle meneviä johtopäätöksiä. Voimme analysoida tilannetta tarkemmin vasta sitten, kun ensimmäinen kisa on ajettu, toppuuttelee Ajo.
Niin, ja vielä se oleellinen kysymys: kumpi oli jokunen viikko nopeampi jääradalla, debyyttinsä piikkipyörillä tehnyt Jack Miller, vai lajissa aikoinaan useita Suomen mestaruuksia saavuttanut Aki Ajo?
– Jack ajoi ensimmäistä kertaa jääradalla. Olin siksi vähän peloissani asiasta, enkä halunnut haastaa häntä todelliseen kaksintaisteluun. Jack ajoi jäällä hyvin ja kovaa, mutta voin kertoa, että se ei vielä riittänyt päihittämään minua, naurahtaa Ajo.