Aki Ajon kuljettajakvartetti vahvassa vireessä Sachsenringin radalle

Moto3-luokan MM-pisteissä toisena oleva ja kotikilpailuunsa valmistautuva Red Bull KTM Ajo Factory Racing-tiimin Sandro Cortese päätyi viime lauantaina Assenissa toiselle sijalla.

Cortesen tiimikaveri, britti Danny Kent puolestaan saavutti huipputasaisessa Hollannin TT:ssä uransa ensimmäisen podiumsijoituksen leikkaamalla maalilinjan kolmantena.

Sarjassa vain seitsemän pistettä kärjen takana tuleva Cortese on luonnollisesti innoissaan kilpailemisesta kotiyleisön edessä.  Luokan ainoana kuljettajana kauden kaikissa osakilpailuissa pisteitä tehtaillut Cortese on kuitenkin jo siksi kokenut kilpailija, että hän osaa pitää päänsä kylmänä.

– Kotikilpailu on aina hieno asia, mutta se tuo tietysti myös vähän ylimääräistä tullessaan. Jatketaan kuitenkin samaan malliin, eli pidetään hyvä taso yllä työnteossa ja keskitytään tiukasti olennaiseen, sanoo Cortese.

Cortesella on plakkarissaan kuusi podiumsijoitusta, jotka koostuvat yhdestä voitosta, kahdesta kakkos- ja kolmesta kolmossijasta.

– Tulokset ovat olleet hyviä. Tasaisen kova suoritustaso on tärkeää pitkässä sarjassa.

Kent suosikkiradalle
hyvällä itseluottamuksella

Kentin tuloskäyrä on ollut tallipäällikkö Aki Ajon odotusten mukaisessa jyrkässä nousussa. Assenia edelsi kuudes sija kotiyleisön edessä Silverstonessa. Lisäksi hän oli Assenissa aika-ajon kakkonen ja Silverstonessakin viides.

Nämä sijoitukset eivät ole jättäneet jossitteluille sijaa. Kent on puhjennut kukkaansa uudessa luokassa.

– Erityisesti Assen tarjosi minulle paljon lisää itseluottamusta. Se osoitti Silverstonen tavoin, että vauhtini riittää kärkiryhmään. Myös uusi runko on mieleeni. Olen saanut myös sitä kautta lisää luottamusta.

Kent ei pistä pahakseen hektistä kesätahtia, päinvastoin. Nyt meno maittaa.

– Niin, ja Sachsenring on suosikkiratani, vahvistaa Kent.

Cortesen ja Kentin australialainen tiimikaveri Arthur Sissis kilpaili viime viikonvaihteen suolistoinfektion kourissa ja särkylääkkeiden voimin. Siihen nähden taistelu sijalle 16 Hollannissa oli kova juttu.

– Nyt tilanne on hallinnassa ja olen jo paljon paremmassa kunnossa. Tiedän, että vauhtini riittää korkeammalle, mutta niiden sijoitusten saavuttaminen edellyttää parempia lähtöpaikkoja. Tämä luokka on äärimmäisen tasainen ja taistelu keskiryhmässä todella hurjaa ja kuluttavaa.

Khairuddin hakee pikaista
paluuta kympin sakkiin

AirAsia-SIC-Ajo-tiimin KTM-kuljettaja Zulfahmi Khairuddin on lukeutunut luokan nopeimpiin ja varmimpiin kuljettajiin. Sarjassa kahdeksantena oleva Khairuddin on jäänyt seitsemässä ensimmäisessä osakilpailussa vain kerran pisteiden ulkopuolelle.

Khairuddinin lopullisesta läpimurtokaudesta kertoo sekin, että hänellä on Saksan GP:hen mennessä plakkarissaan 42 MM-pistettä. Se on jo tässä vaiheessa enemmän, kuin kahdella edellisellä kaudella yhteensä.

Malesialaista rr-historiaa jo pariinkin otteeseen kuluvalla kaudella kirjoittanut Khairuddin on yltänyt tähän mennessä parhaimmillaan neljänneksi Portugalin osakilpailussa Estorilissa. Aika-ajossa hän on pistänyt vielä kaksi pykälää paremmaksi Katalonian GP:n merkeissä Barcelonassa.

Khairuddin ei löytänyt viime viikonvaihteessa parasta mahdollista tuntumaa ajamiseen Assen radalla Hollannissa. Hän pystyi silti nousemaan lähtöruudusta 18 kisassa 11:nneksi. Kilpailun nopeimman kierroksen takonut Fahmi kävi Assenissakin jo seitsemäntenä ennen harmittavaa ajovirhettä, joka maksoi välittömästi ja armottomasti ison tukun sijoituksia tiukassa kilpailussa.

Khairuddinin ensisijainen tavoite on tehdä pikainen paluu kymmenen nopeimman joukkoon Sachsenringillä.

– Minulla on siihen täydet edellytykset. Tämä kausi on jo ehtinyt osoittaa, että potentiaalia riittää onnistuneella suorituksella toki korkeammallekin.

Khairuddin tunnetaan kisakuljettajana, jolla on taito nostaa tasoaan ja vauhtiaan GP-viikonvaihteiden kuluessa.

– Lähden Saksan kisaviikonloppuun tutulla ja hyväksi todetulla taktiikalla. Eli tehdään maltilla hyvää ja määrätietoista työtä heti perjantain ensimmäisistä vapaista harjoituksia lähtien. Pisteet ovat jaossa vasta sunnuntaina, muistuttaa Khairuddin.

Moto3-luokan aikataulu Saksan GP:ssä:
Perjantai 6.7.

Klo 10.15-10.55, 1. vapaa harjoitus
Klo 14.15-14.55, 2. vapaa harjoitus
Lauantai 7.7.
Klo 10.15-10.55, 3. vapaa harjoitus
Klo 14.00-14.40, aika-ajo
Sunnuntai 8.7.
Klo 11.00-11.20, warm up
Klo 15.30 MM-osakilpailu 8/17

Sachsenringin ratainfo
Pituus: 3671 metriä
Leveys: 12 metriä
Mutkat vasemmalle: 10
Mutkat oikealle: 3
Pisin suora: 700 metriä
Valmistunut: 1996
Modifioitu: 2003
 

Uusin numero