Aki Ajon johtamalla Derbi-tiimillä on puolustettavanaan MotoGP-sarjan kilpailluimman luokan, eli 125-kuutioisten maailmanmestaruus.
– Näissä lähtökohdissa tunnen tavallaan jopa velvollisuudekseni lyödä vetoa maailmanmestaruuden puolesta, sanoo tallipäällikkö Ajo viitaten samalla tiiminsä uuteen pääyhteistyökumppaniin, itävaltalaiseen vedonlyöntiyhtiö Interwetteniin.
Kahdeksanteen täysipainoiseen MM-kauteensa valmistautuva Ajo tunnetaan tosin kaikkea muuta kuin uhkapelurina kansainvälisillä radoilla. Motivoituneen tiimin tie maailman huipulle on rakennettu kovalla ja määrätietoisella työllä oikopoluille poikkeamatta. Moottoriurheilun luonteeseen kuuluvat riskit on nekin pyritty hoitamaan hallitusti.
– Uuteen kauteen lähdetään samoilla linjoilla ja ilman uhoa kuten aiemminkin näistä vedonlyönnistä huolimatta. Tavoitteemme on tehdä työtä viime kauden tasolla ja jos mahdollista, niin vielä piirun verran paremminkin, painottaa suomalaisesta moottoriurheiluteosta viime vuoden päätteeksi palkittu Ajo.
Di Meglion saappaat istuvat Corteselle
Ratamoottoripyöräilyn arvostetuimman ja kovimman kastin, MotoGP-sarjan ainoa pohjoismaalainen kilpatalli debytoi MM-tasolla vuonna 2001, kun Mika Kallio kiersi Sachsenringin rataa Saksassa niin sanottuna villin kortin kuljettajana.
Sen jälkeen niin Ajo kuin Kalliokin ovat vakiinnuttaneet asemansa sarjassa, sekä toteuttaneet tavoitteensa ja unelmansa molemmat omilla tahoillaan.
Ajon pitkä uurastus palkittiin viime kaudella parhaalla mahdollisella tavalla, kun suomalaistiimissä lopullisesti kukkaansa puhjenneesta ranskalaiskuljettajasta Mike Di Megliosta kruunattiin maailmanmestari jo lokakuun ensimmäisenä viikonvaihteena Phillip Islandin radalla Australiassa.
Luokkaa ylemmäksi siirtyneen Di Meglion isoihin ajosaappaisiin on nyt astunut saksalainen Sandro Cortese, joka liikkui jo viime kaudella piikkiluokan terävimmän kärjen tuntumassa.
– Olemme Cortesen osalta kaikin puolin aikataulussa hyvin kulkeneen testikauden osalta. Cortese kuin koko tiimikin on tehnyt työnsä mallikkaasti. Siitä saatiin viimeksi osoitus Jerezin virallisissa IRTA-testeissä, joissa Sandro oli koko porukan neljänneksi nopein kuljettaja, toteaa Ajo tyytyväisenä.
Cortesen, 19, sveitsiläinen tiimikaveri Dominique Aegerter, 18, aloittaa toisen kautensa Ajon riveissä. Tiimin molemmat kuljettajat kilpailevat luokan viimeisintä tekniikkaa edustavilla Derbin RSA-tehdaspyörillä.
– Aegerter sai täksi kaudeksi käyttöönsä RSA-pyörän, joka on erityyppinen hänen viime kauden kilpailukalustoonsa verrattuna. Totuttelu on vienyt Domilta odotetusti oman aikansa, mutta hänenkin osaltaan ollaan menty talvikaudella selkeästi eteenpäin. Odotan, että hän vakiinnuttaa asemansa tukevasti vähintään kymmenen nopeimman joukossa, vahvistaa Ajo.
Testikilometrejä ei tule koskaan liikaa, mutta Ajo Interwetten on päässyt hiomaan MM-teräänsä tältäkin osin vähintäänkin kohtuullisilla kierrosmäärillä.
– Meillä on takana yhdeksän testipäivää ja Qatarissa niitä tulee nyt alkuviikolla vielä kaksi lisää sopivasti ennen MM-avausta. Ihan ok-tilanne, arvioi Ajo.
Piikkiluokka vilisee voittajakandidaatteja
Tasaisen piikkiluokan yhteensä 17 osakilpailussa nähtiin viime kaudella peräti kahdeksan eri voittajaa.
Ennusmerkit viittaavat jälleen vastaavaan vääntöön, vaikka alkavalla kaudella ajetaankin yksi osakilpailu vähemmän. Kalenteri karsiutui, kun Unkariin rakenteilla oleva Balatonring ei ehtinyt saada puitteitaan suunnitellulla aikataululla kuntoon.
– Luokasta löytynee taas kymmenkunta sellaista kuljettajaa, joilla on mahdollisuudet osakilpailuvoittoihin, laskee Ajo.
Mestarikandidaattien määrä on miltei verrannoillinen edelliseen.
– Talvitesteissä tähän mennessä kovinta vauhtia pitänyt luokan paluumuuttaja Julian Simon, Bradley Smith, Cortese ja Andrea Iannone. Unohtaa ei sovi viime kauden vauhdin perusteella myöskään sellaisia nimiä kuin Simone Corsi, Stefan Bradl ja Nicolas Terol. Riittäähän heitä, vinkkaa Ajo.
Tallipäällikkö Ajo ei näe hallitsevan maailmanmestarin asemaa painolastina, päinvastoin.
– Mestaruuden puolustaminen ja saavutetun aseman säilyttäminen kärjessä on aina vaikeaa, mutta näen, että se motivoi meitä yhä vain lisää. Olemme kilpailuhenkisenä tiiminä valmiina vastaamaan kovalla työnteolla tuleviin haasteisiin, lupaa Ajo.
MotoGP-sarjan kauden 2009 MM-kalenteri:
12.04. Losail, Qatar *
26.04. Motegi, Japani
03.05 Jerez, Espanja
17.05. Le Mans, Ranska
31.05. Mugello, Italia
14.06. Barcelona, Espanja
27.06. Assen, Hollanti **
05.07. Laguna Seca, USA ***
19.07. Sachsenring, Saksa
26.07. Donington Park, Englanti
16.08. Brno, Tshekki
30.08. Indianapolis, USA
06.09. Misano, San Marino
04.10. Estoril, Portugali
18.10. Phillip Island, Australia
25.10. Sepang, Malesia
08.11. Valencia, Espanja
* Iltakisa
** Lauantaikisa
*** Vain MotoGP-luokka