– On taas mukava tulla Eurooppaan. Keinovaloissa ajettava Qatar on aina spesiaalikisa, joten talvitestien näyttämönä toimineeseen tuttuun Jereziin on siinäkin mielessä selkeämpi lähteä, sanoo tallipäällikkö Aki Ajo.
KTM:n tehdaspyörillä kilpailevan suomalaistalli Ajo Motorsportin nopea kvartetti käynnisti Moto3-luokan historiallisen MM-kauden väkevästi Losailin Radalla Qatarissa. Paalupaikalta kilpailuun startannut saksalainen Sandro Cortese ajoi kolmanneksi. Malesialainen Zulfahmi Khairuddin, australialainen Arthur Sissis ja britti Danny Kent päätyivät puolestaan sijoille 6-8.
– Uusi luokka ja uudet pyörät. Olen ehdottoman tyytyväinen Qatarin tuloksiin. Kaikki neljä kuljettajaa kahdeksan nopeimman joukossa oli vahva alku kaudelle. Meillä on meneillään siksi hyvä projekti partnereiden kanssa, että haluamme jatkossa ilman muuta vielä enemmän, toteaa Ajo.
Potentiaali siihen on jo olemassa, vaikka Qatarissa ei vielä voittotaisteluun ollutkaan asiaa.
– Se vain lisää intoa työntekoon. Pyörää kehitetään koko ajan, mutta töitä on yhä paljon edessä. Sama pätee varmasti myös muihin, muistuttaa Ajo.
Cortese katsoo
maltilla podiumille
Viime kaudella GP-voittojen makuun päässyt Cortese alleviivaa saman.
– Tilanne elää uudessa luokassa koko ajan ja voimasuhteet saattavat vaihdella saman GP-viikonvaihteen aikana. Minulle tärkeintä on saada päivä päivältä lisää tuntumaa pyörään ja löytää sitä kautta kulloisiinkin olosuhteisiin parhaat mahdolliset säädöt. Tavoitteeni on tietenkin podiumilla ja taistella voitosta Jerezissä, jos se on suinkin mahdollista.
Suomalaistallin kuljettajat liikkuivat Kentin johdolla kärjessä tai sen välittömässä tuntumassa Jerezin 4,4 kilometrin mittaisella radalla ajetulla kahdella virallisella testijaksolla.
– Qatarin sijoitus ei ollut minulle paras mahdollinen, mutta kausi on pitkä ja oleellisinta on säilyttää tasaisuus. Lähden positiivisin mielin Jereziin, sillä tiedän, että pyörämme on vahva siellä, kertoo Kent.
Tallipäällikkö Ajo varoittaa laskemasta liikaa testien varaan.
– Testit ovat tietenkin tärkeitä, mutta ne eivät takaa sinällään vielä mitään. Kelit sekä lämpötilat muuttuvat ja pyörien säädöt sen mukaan. Mutta eipä silti, kyllähän Cortese ja Kent ovat olleet aina kovia Jerezissä.
Cortesen ja Sissisin kanssa virallisen tehdastiimin, eli Red Bull KTM Ajo Factory Racingin muodostava Kent kiirehti viime vuonna Espanjan GP:n 125-kuutioisten kilpailussa neljänneksi. AirAsia-Sic-Ajo -tiimin Khairuddin lähestyy hänkin kohinalla podiumsijoituksia.
– Khairuddin on sopeutunut hyvin uuteen luokkaan ja hän on ollut nopea testeistä lähtien. Fahmin mielessä ei ole kuitenkaan niinkään yksittäinen podiumsijoitus. Hän rakentaa nousujohteista uraansa nimenomaan pitkällä tähtäimellä, näkee Ajo.
Sissis kasvoi taistelijaksi
Red Bull Rookies Cupissa
Khairuddin on asettanut alkaneen kauden tavoitteekseen sijoittumisen säännöllisesti kymmenen nopeimman nippuun. Siellä siintää myös ensimmäisen täysipainoisen MM-kautensa loistavasti aloittaneen Sissisin katse.
– Seitsemäs sija Qatarissa oli Sissisiltä aivan uskomattoman hieno alku. Upea taistelu kilpailutilanteessa osoitti sen voiman, jonka Sissis on ammentanut Kentin tavoin Red Bull Rookies Cupista. Cupin hyöty on kiistaton. Siellä ei anneta milliäkään periksi ja siellä opitaan taistelemaan. Se on hieno ja positiivinen asia, tähdentää Ajo.
Moto3-luokan kaksi ensimmäistä vapaata harjoitusta ajetaan Jerezissä perjantaina. Lauantaina vuorossa on kolmas harjoitus ja aika-ajo. Kauden toinen MM-osakilpailu käynnistyy sunnuntaina klo 12.
Jerezissä ajetaan nyt jo 26:s vuosi peräkkäin MM-pisteistä. Jerez on varmistanut paikkansa myös kauden 2013 MotoGP-kalenterissa.
* Moto3-luokan kauden 2/17 MM-osakilpailun aikataulu Jerezin radalla ajettavassa Espanjan GP:ssä:
Perjantai 27.4.
Klo 10.15-10.55, 1. vapaa harjoitus
Klo 14.15-14.55, 2. vapaa harjoitus
Lauantai 28.4.
Klo 10.15-10.55, 3. vapaa harjoitus
Klo 14.00-14.40, aika-ajo
Sunnuntai 29.4.
Klo 09.40-10.00, warm up
Klo 12.00, MM-osakilpailu 2/17
* Jerezin ratainfo
Pituus: 4423 metriä
Leveys: 11 metriä
Mutkat vasemmalle: 5
Mutkat oikealle: 8
Pisin suora: 607 metriä
Valmistunut: 1986
Modifioitu: 2002