– Järkytyin kovasti. Kyllä tällainen tietenkin satuttaa. Liikuimme muutama vuosi sitten paljon samoissa porukoissa kisoissa ja niiden ulkopuolellakin, kertoo Ajo.
Salom kilpaili kaudella 2013 Aki Ajon johtamassa Red Bull KTM-tiimissä, jossa hän taisteli kauden viimeiseen kisaan asti maailmanmestaruudesta. Kulta himmeni Valenciassa lopulta pronssiksi.
Niklas Ajo kilpaili samalla kaudella vastaavalla KTM:n tehdaspyörällä Avant Tecno-tiimissä.
– Tiimi oli eri, mutta porukka käytännössä sama. Tutustuimme tuolla kaudella Luisin kanssa hyvin ja vietimme paljon aikaa yhdessä, Ajo viittaa samalla Salomin silloisiin tiimikavereihin, eli australialaiseen Arthur Sissisiin ja malesialaiseen Zulfahmi Khairuddiniin.
– Koskettaa tosi paljon. Radallahan tuollainen on kuin toinen perhe.
Ajo kuvaa ”El Mexicano”-lempinimeä kantanutta Salomia erittäin vilkkaaksi ja avoimeksi ihmiseksi.
– Luis oli tosi persoonallinen. En ole koskaan tavannut toista noin persoonallista ihmistä.
Mallorcalta kotoisin ollut Salom tunnettiin myös äärimmäisen kovana harjoittelijana ja työhönsä sitoutuneena kuljettajana. Radan ulkopuolella meno oli rentoa, mutta radalla ja varikolla kaikki tehtiin tinkimättömästi viimeistä piirtoa myöten.
– Ja Luis oli tietenkin myös erittäin lahjakas kuljettaja. Tästä kertoo kaiken se, että hän taisteli Moto3-luokan maailmanmestaruudesta ja saavutti myös Moto2-luokassa podiumsijoituksia.
Ajo tietää ja tuntee tarkalleen Montmelon radan 12. kaarteen, jossa Salom koki kohtalonsa.
– Antonelli (Niccolo) kaatui samassa paikassa pari vuotta sitten, mutta nyt sielläkin on jo turvatyynyt. Jos näin voi sanoa, niin on tavallaan erittäin huonoa tuuria, että tällainen onnettomuus voi tapahtua siinä paikassa.
Katalonian GP-viikonvaihde jatkuu turvallisuuskomission, tiimien ja kuljettajien yhteisellä päätöksellä F1-rataprofiililla, eli lauantaiaamun harjoituksista lähtien Montmelon kaarre 12 korvataan shikaanilla.