Rossin tulo VR46-tiimin veturina Red Bull KTM Ajon hallitsemaan Moto3-luokan MM-sarjaan on jo enemmän kuin julkinen salaisuus. Se on enää virallista julkistamista vailla.
Italialaiskuljettajien tulevaisuudesta huolestunut, itse ainakin vielä ensi vuoden MotoGP-luokassa Yamahalla kilpaileva Rossi valjastaa tiiminsä kelpo kuljettajilla, kalustolla ja kumppaneilla. Tiimin kuskit, GP-sarjasta jo tuttu Romano Fenati, 17, ja Rossin velipuoli Luca Marini, 16, saavat käskytettäväkseen KTM:n tehdaspyörät.
Tiimin pääsponsoriksi on näillä näkymin tulossa tv-jätti Sky ja operatiiviseksi johtajaksi Rossano Brazzi, joka toimi Rossin pääinsinöörinä tämän siloitellessa Aprilialla tietään lajin legendaksi 125- ja 250-kuutioisten luokissa.
Tiimin tukikohdaksi tullee Rossin kotikaupunki Tavullia, josta löytyy oheisharjoitteluun hienot puitteet tarjoava "Rossi Motor Ranch".
Rossin radalla on tänäkin vuonna käynyt harjoittelemassa ja hauskaa pitämässä myös muiden lajien edustajia, kuten motocrossin seitsenkertainen italialainen maailmanmestari Tony Cairoli ja supermoton MM-sarjassa tuoreen mestarin Mauno Hermusen taakse jäänyt ranskalainen Thomas Chareyre.
Fenati kilpailee toista kautta Moto3-luokan MM-sarjassa. Hänellä on plakkarissaan viime vuodelta neljä podiumsijoitusta, joiden kirkkaimmaksi kruunuksi kohoaa voitto kotiyleisön edessä Jerezissä.
Kuluvalla kaudella Fenati ei ole yltänyt FTR Hondan puikoissa vastaaviin mainetekoihin. Hän on 12 osakilpailun jälkeen sarjassa sijalla 15 ja kolme pistettä Niklas Ajon takana. Parhaimmillaan Fenati on yltänyt seitsemänneksi Ranskan osakilpailussa Le Mansissa.
Elokuussa 16 vuotta täyttänyt Marini puolestaan teki MM-sarjan debyyttinsä viimeksi ajetussa San Marinon GP:ssä Misanossa. Se päättyi kotiyleisönsä edessä kaatumiseen ja keskeytykseen jo avauskierroksella.
– Kova opetus kokemattomuudesta, kuittasi tuttuun tyyliinsä Moto3-luokan kisojen alkua aitiopaikoilta silmä tarkkana seuraava Rossi.
KTM kovassa kurssissa
Aki Ajon luotsaama Red Bull KTM-tehdastiimi saavutti viime vuonna Moto3-luokan historian ensimmäisen maailmanmestaruuden saksalaisen Sandro Cortesen ajamana.
Tiimi on taas vahvasti mukana mestaruustaistelussa, sillä espanjalaiskuljettaja Luis Salom lähtee 19 pisteen johdossa tulevana viikonvaihteena Aragonin radalla ajettavaan kauden viidenneksi viimeiseen osakilpailuun.
Moto3-luokan maailmanmestaruus on puhtaasti kolmen KTM:n tehdaspyörillä ajavan espanjalaisen, eli Salomin, Maverick Vinalesin ja Alex Rinsin välinen kauppa.
KTM saavutti viime vuonna myös merkkimestaruuden, jonka uusimiseen ei tarvittu meneillään olevalla kaudella kuin 11 osakilpailua.
KTM:n menestys heijastuu myös MotoGP-sarjan pienimmän luokan pyörien määrään. Rossin tiimin mukaantulon myötä kaudella 2014 Moto3-luokassa kilpailee 20 kuljettajaa KTM:n 250-kuutioinen ja nelitahtinen moottori voimanlähteenään.
Moto3-luokkaan kaudelle 2014 on alustavasti paikkaa hakenut 17 tiimiä ja niiden myötä 32 kuljettajaa. Moto2-luokassa vastaavat lukemat ovat 22 ja 33.
Lopulliset listat muotoutuvat kolmen viikon kuluttua Sepangin radalla ajettavan Malesian osakilpailun aikoihin.
Ajon johtamat joukot saattavat olla mukana Malesian GP:ssä peräti viiden kuljettajan voimin. Villejä kortteja hihastaan ovat vetämässä CEV-sarjassa Touchline SIC Ajo-tiimin väreissä kilpailevat malesialaiset Hafiq Azmi ja Aizat Malik. Tiimin nimessä SIC on lyhenne Sepang International Circuit'ista.
Azmi ajoi sunnuntaina Espanjan kovatasoisen ja ensi kaudella yhä kansainvälistyvän Espanjan CEV-sarjan kauden viidennessä Moto3-luokan osakilpailussa Navarran radalla 13:nneksi ja Malik 17:nneksi.
Kisan voitti espanjalainen Maria Herrera, jolle ykkössija oli jo kauden toinen. Herrera, 16, teki historiaa toukokussa Aragonin radalla, jolloin hänestä tuli ensimmäinen CEV-sarjassa voittoon ajanut naispuolinen kuljettaja.