Aika-ajo typistyi sateen vuoksi käytännössä ainoastaan kahden kierroksen mittaiseksi, jolloin kuljettajat kiersivät Bugatti-rataa kuivan kelin renkailla ja samalla äärimmäisen isolla riskillä.
Ajo piti kypäränsä kylmänä, eikä lähtenyt koheltamaan uhkarohkeasti huippukovaa kierrosaikaa niiden kuuden minuutin kuluessa, jolloin lähtöruudut ratkaistiin.
– Rata oli tosi liukas, eikä riskeihin ollut mitään mieltä. En lähtenyt puskemaan, vaan otin varman päälle. Se oli tällä kertaa ehdottomasti järkevämpi ratkaisu. Tuollaisessa hankalassa kelissä voi helpolla satuttaa itseään, mistä minullakin on ikäviä kokemuksia, muistutti Ajo.
Aika-ajon olosuhteet olivat tosiaankin kaikkea muuta kuin ihanteelliset. Lämpöä ei ollut kuin 14 astetta ja radan pinnasta mitattuna kaksi pykälää enemmän. Kurjuuden kruunasi harmittavasti juuri session käynnistyessä alkanut sade.
– Sisäänmenokierros ja kaksi kierrosta sen päälle. Tämä taisi olla MM-urani lyhin aika-ajo, hymähti RBA Racing-tiimin suomalaiskuljettaja.
Ajon kahdesta kierroksesta se nopeampi taittui ajassa 1.47,556. Hän jäi sillä 2,793 sekuntia paalupaikan kotiyleisönsä edessä napanneesta, mutta jälkimmäisellä vedolla radan nopeimmassa paikassa rajusti kaatuneesta Fabio Quartararosta.
– Lähtöruutu on nyt tuo 20, mutta ei se sinällään mikään katastrofi ole, kuittasi Ajo.
Ajon KTM-pyörän säätöihin tehtiin muutoksia lauantaiksi. Aika-ajoa edeltänyt harjoitus osoitti, että ne eivät olleet onnistuneita.
– Muutosten kanssa mentiin väärään suuntaan, eli ei muuta kuin tältä osin uusia juttuja taas sunnuntaiksi, totesi Ajo rauhallisena.