Sarjaa johtava Red Bull KTM Ajo Factory Racing-tiimin saksalaiskuljettaja Sandro Cortese asettuu 5900 metrin mittaisen radan neljänteen lähtöruutuun. Cortese saa kakkosriviin rinnalleen kotikilpailuunsa vahvasti virittäytyneen Danny Kentin, joka oli aika-ajossa viides.
KTM:n tehdastiimin kolmas kuljettaja, australialainen Arthur Sissis oli kuivalla, mutta äärimmäisen tuulisella radalla ajetussa aika-ajossa 15:s ja AirAsia-SIC-Ajo-tiimin malesialaiskuljettaja Zulfahmi Khairuddin kahdeksas.
Cortese harmissaan
kyttäilystä ja ruuhkasta
Cortese on ajanut tällä kaudella tililleen kaksi paalupaikkaa.
– Kieltämättä aika-ajon jälkeen harmitti hetken melkoisestikin. Menetin kaksi nopeaa kierrosta muiden kuljettajien kyttäillessä ja sitä seuranneessa ruuhkassa, kertoi Cortese.
Kokenut Cortese käänsi kuitenkin nopeasti katseensa ja keskittymisen sunnuntain kilpailuun.
– Minulla on ollut koko viikonlopun hyvä tuntuma pyörään ja ajamiseen. En ole lainkaan huolissani kilpailuvauhdistani.
Samaa tähdentää myös tallipäällikkö Ajo.
– Tuuli oli tietenkin kaikille sama, mutta Cortese ja Kent ajoivat molemmat nopeimmat kierroksensa yksin ilman vetoapua. Se saattaa merkitä ajassa kymmenyksiä yksin radan neljännellä sektorilla. Erot kasvoivat ajallisesti suuriksi, mutta en ole siitä tämän vuoksi lainkaan huolissani.
Kent on iskussa
Kent jäi hänkin hieman harmittelemaan imuavun puuttumista.
Kaikesta kuitenkin kuvastuu, että hän on löytänyt jälleen oikean suunnan. Tästä esimerkin tarjosi myös ensimmäinen, sadekelillä ajettu harjoitus, jossa Kent oli koko joukon nopein Sissis kannoillaan.
– Olen tyytyväinen kokonaisuuteen. Minulla on hyvät eväät kilpailuun, vahvisti Kent.
Perjantaina 17 vuotta täyttänyt Sissis lähtee hänkin hyvillä mielin kisapäivään.
– Teimme pyörän säätöihin onnistuneita muutoksia ja se toimi näin tuulisissa olosuhteissa jo paljon paremmin kuin vielä perjantaina.
Khairuddinilla on
hyvä luottamus pyörään
Khairuddin ei ole tuntenut oloaan koskaan kotoisaksi Silverstonen kaltaisissa olosuhteissa. Kokemus kasvaa ja vauhti tosin nousee koko ajan tältäkin kantilta katsottuna.
– Minun ajotyylini on pehmeämpi ja kärsin silloin tuulesta ehkä enemmän kuin aggressiivisemmin ajavat kuljettajat. Olen kuitenkin pystynyt parantamaan ja kehittämään ajamista myös tältä osin.
AirAsia-SIC-Ajo-tiimin tekninen ryhmä keräsi taas kiitosta kuljettajaltaan.
– Sain tänään paremman tuntuman pyörään nopeissa mutkissa, kuten olimme suunnitelleetkin.
Paalupaikan Britannian GP:ssä vei nimiinsä sarjassa toisena oleva espanjalainen Maverick Vinales, joka kukisti Cortesen 0,936 sekunnilla. Kent tuli puolestaan 0,214 sekuntia tiimikaverinsa takana.