– Olen ajanut täällä kerran aiemmin, eli vuonna 2008 Red Bull Rookies Cupissa. Siitä ei jäänyt sen suuremmin muistoja, joten kyllä perjantain ensimmäinen harjoitus kulkee vielä pitkälti radan opettelun merkeissä.
Valkeakoskelaisnuorukainen on tutustunut 5,2 kilometrin mittaiseen rataan tapansa mukaan tinkimättömästi. Uuden asfalttipinnan saanutta, runsaasti korkeuseroja sisältävää rataa on tahkottu kävellen ja polkupyörän selässä.
– Onhan tämä pirun vaikea, nopea ja pitkä rata. Pyörältä kaivataan Mugellossa huippunopeutta, voimaa ja hyvää kääntyvyyttä shikaaneissa. Ja kuljettajalta tietenkin tarkkoja ajolinjoja, kertoo saksalaistiimi Interwettenin Aprilialla kilpaileva Ajo.
Näytön paikka kuivalla radalla
Toscanan silmiä hivelevissä maisemissa sijaitsevan Mugellon yllä on perjantaina hienoinen sateen uhka, mutta lauantaina ja sunnuntaina auringon pitäisi porottaa pilvettömältä taivaalta.
– Se on hyvä juttu, sillä kyllähän nuo edelliset osakilpailut Silverstonessa ja Assenissa olivat melkoista arpapeliä kelien osalta.
Tiivis kisatahti ei ole vienyt mehuja Ajosta, päinvastoin. Ajonälkä vain kasvaa olosuhteiden kohentuessa.
– Olen kehittynyt kuivalla kelillä ajettaessa, mutta sen osoittamiseksi ei ole tarjoutunut tilaisuutta viimeisissä kisoissa yksittäisiä settejä lukuun ottamatta. Odotan, että pääsen antamaan Mugellossa näyttöjä myös tämän osalta, tuumii toistaiseksi Estorilissa ja Barcelonassa pisteille yltänyt Ajo.
Piikkiluokan koko parhaimmisto on paikalla Mugellossa, kun sarjaa 27 pisteellä johtava espanjalaiskuljettaja Nicolas Terol on vahvistanut kilpailevansa Italiassa. Terol joutui jäämään sormivamman vuoksi sivuun viime lauantaina ajetusta Hollannin osakilpailusta.
* 125-kuutioisten luokan 8/17 MM-osakilpailun aikataulu 1.-3.7. Mugellossa:
Perjantai 1.7.
Klo 10.15-10.55, 125-kuutioisten luokan 1. vapaa harjoitus Klo 14.15-14.55, 125-kuutioisten luokan 2. vapaa harjoitus
Lauantai 2.7.
Klo 10.15-10.55, 125-kuutioisten luokan 3. vapaa harjoitus Klo 14.00-14.40, 125-kuutioisten luokan aika-ajo
Sunnuntai 3.7.
Klo 09.40-10.00, 125-kuutioisten luokan warmup Klo 12.00, 125-kuutioisten luokan MM-osakilpailu 8/17
* Mugellon ratainfo:
Pituus: 5245 metriä
Leveys: 14 metriä
Mutkat vasemmalle:6
Mutkat oikealla: 9
Pisin suora: 1141 metriä
Valmistunut: 1974
* 125-kuutioisten luokan ennätykset:
Rataennätys: Bradley Smith (2010) Aprilia, 1.58,009
Paalupaikkaennätys: Bradley Smith (2009) Aprilia, 1.58,134
Huippunopeus: Efren Vazquez (2009) Derbi, 244.1 km/h
* Kauden 2010 kisan kärkikolmikko:
1) Marc Marquez Espanja, Red Bull Ajo Motorsport Derbi 39.53,153, 2) Nicolas Terol Espanja, Bancaja Aspar Team Aprilia + 0,039, 3) Pol Espargaro Espanja, Tuenti Racing Derbi + 0,116.
* 125-kuutioisten luokan tilastotärppejä Mugelloon:
– MM-sarjaa johtava Nicolas Terol joutui jättämään viime lauantaina ajetun Assenin kisan väliin sormivamman vuoksi. Hän on mukana taas Mugellossa. Terol on sijoittunut Mugellossa toiseksi kahdella edellisellä kaudella.
– MM-sarjassa toisena, 27 pistettä Terolin takana oleva Jonas Folger oli viime vuonna Mugellossa 11:s ja 14:s kaudella 2009. Folger ei ole saavuttanut vielä tällä kaudella eturivin lähtöpaikkaa.
– MM-sarjassa kolmantena oleva Sandro Cortese ajoi viime vuonna Mugellossa paalupaikalle kaatuen kuitenkin jo toisella kierroksella. Hän pääsi jatkamaan matkaa, kunnes toinen kaatuminen osui kuudennelle kierrokselle.
– MM-sarjassa neljäntenä oleva Johann Zarco on ainoa kuljettaja, joka on ajanut kauden seitsemässä ensimmäisessä osakilpailussa vähintään kuuden joukkoon. Hän sijoittui vuonna 2009 Mugellossa kuudenneksi. Viime kaudella hän oli puolestaan yhdeksäs. Sijoitus oli sama myös aika-ajossa. Zarco on ollut eturivissä kahdessa edellisessä osakilpailussa Silverstonessa ja Assenissa.
– MM-sarjassa kuudentena oleva Efren Vazquez on sijoittunut kympin sakkiin 11 viimeisessä osakilpailussa sen jälkeen, kun hän kaatui viime vuonna Japanin GP:ssä. Vazquez sijoittui viime vuonna Mugellossa viidenneksi. Ne merkitsivät hänelle samalla ensimmäisiä pisteitä Italian GP:stä.
Lisätietoja:
www.niklasajo.com
www.motogp.com