Sen pitempään asiaa ei kuitenkaan jääty pähkäilemään, vaan pyörään päätettiin vaihtaa uusi kone lauantaiksi.
– Se tehdään ihan varmuuden vuoksi ja katsotaan, johtuuko tuo hyytyminen koneesta. Mutta tosiaankin jännä juttu, miten nuo huippunopeudet hävisivät, ihmetteli Ajo.
Ajolle mitattiin aamun harjoituksessa koko nipun kolmanneksi kovin huippunopeus 239,0 km/h. Iltapäivän session vastaavassa tilastossa valkeakoskelainen hiipui viimeiseksi lukemin 226,6 km/h.
– Tykkään radasta ja minulla oli ajamiseen ihan ok fiilis, joskaan ei aivan yhtä hyvä kuin vastaavassa vaiheessa edellisessä osakilpailussa Italian Mugellossa. Kärsin molemmissa harjoituksissa pyörän tärinäongelmasta varsinkin radan nopeissa mutkissa, eikä huippusäätöjä löydetty missään vaiheessa.
Ajo ajoi ensimmäisessä harjoituksessa 14:nneksi ajalla 1.53,187. Toisessa treenissä Montmelon 4,7 kilometrin mittainen rata taittui tasan kuusi kymmenystä kovempaa, mutta päivän yhdistetyllä tuloslistalla se ei riittänyt tällä kertaa 22. sijaa korkeammalle.
Vauhtia jäi tosin varastoon.
– Päivä alkoi hyvin ja pystyin ajamaan paikoittain kosteasta radasta huolimatta tasaisen kovia kierrosaikoja pitkälti yksin. Paras vauhti löytyi sitten iltapäivän harjoituksen viimeisillä hetkillä.
– Harmi vain, että ruutulippu oli ehtinyt heilahtaa sekuntia aikaisemmin session päättymisen merkiksi, kun lähdin viimeiselle kierroksella. Päätin kuitenkin ajaa sen kierroksen ja aikani olisi kohentunut mukavasti, mutta virallisiin tilastoihin sitä ei tässä tapauksessa tietenkään noteerattu. Eikä sillä ole sinänsä mitään väliä. Se oli vasta harjoitus, totesi Ajo.
Perjantain parhaasta vauhdista vastasi MM-sarjaa johtava brittikuljettaja Danny Kent ajalla 1.51,637, josta Ajo jäi 0,950 sekuntia.