– Uutta asfalttia saanut rata on hyvässä kunnossa ja olosuhteet ovat
täällä kaikin puolin muutenkin jo ihan ok. Tuntuu, että tänne tulemista
on saatettu pelätä vähän turhaankin, Ajo viittaa Motegista reilun sadan
kilometrin etäisyydellä sijaitsevan Fukushiman vaurioituneen
ydinvoimalan suuntaan.
Hondan vuonna 1997 rakennuttama 4801 metrin mittainen Twin Ring Motegi-
rata lukeutuu saksalaistiimin Aprilia RSW-pyörällä kilpailevalle Ajolle,
17, MM-tulokaskauden moniin uusiin tuttavuuksiin.
– Onhan tämä sellainen ”stop&go”-rata kovine jarrutuksineen ja
kiihdytyksineen. Se ei vaikuta kuitenkaan ihan niin hitaalta, mitä
odotin.
”Jarrutuksissa oltava
erityisen tarkkana”
Ajo on tutustunut rataan kävellen ja polkupyörällä ajaen. Tositoimiin
hän pääsee perjantaina klo 03.15 Suomen aikaa, kun piikkiluokan
kuljettavat ajavat ensimmäisen 40 minuutin mittaisen vapaan
harjoituksen.
– Perjantai ja kenties vielä osin lauantaikin kulkee radan opettelun
merkeissä, jolloin hiotaan ajolinjoja ja tsekataan rata tarkasti sen
pomppuja myöten. Linjat ovat Motegissa aika tiukkoja ja täällä on oltava
erityisen tarkkana sen osalta, että ei jätä jarrutusta liian myöhään.
Japani käynnistää raskaan kaukomaiden kiertueen, joka jatkuu
Australiassa ja Malesiassa. Kauden perinteinen päätösosakilpailu ajetaan
marraskuun ensimmäisenä viikonvaihteena Espanjan maaperällä Valenciassa.
Espanjalaiskuljettaja Nicolas Terol johtaa MM-sarjaa 36 pisteen erolla
ranskalaiseen Johann Zarcoon. Ajo on sarjassa sijalla 24 yllettyään
tähän mennessä pisteille Estorilissa, Barcelonassa ja Sachsenringilla,
jossa hän sijoittui kymmenenneksi.
* 125-kuutioisten luokan aikataulu Japanin GP:ssä 30.9.-2.10. Motegi,
MM-osakilpailu 14/17:
Perjantai 30.9.
Klo 03.15-03.55, 125-kuutioisten luokan 1. vapaa harjoitus Klo 07.15-
07.55, 125-kuutioisten luokan 2. vapaa harjoitus
Lauantai 1.10.
Klo 03.15-03.55, 125-kuutioisten luokan 3. vapaa harjoitus Klo 07.00-
07.40, 125-kuutioisten luokan aika-ajo
Sunnuntai 2.10.
Klo 02.40-03.00, 125-kuutioisten luokan warmup Klo 06.00, 125-
kuutioisten luokan MM-osakilpailu 14/17
* Motegin ratainfo
Pituus: 4801 metriä
Leveys: 15 metriä
Mutkat vasemmalle: 6
Mutkat oikealle: 8
Pisin suora: 762 metriä
Valmistunut: 1997
Modifioitu: 1997
* 125-kuutioisten luokan ennätyksiä
Rataennätys: Mika Kallio (2006) Suomi, KTM 1.57,666
Paalupaikkaennätys: Alvaro Bautista (2006) Espanja, Aprilia 1.57,231
Huippunopeus: Mateo Tunez (2005) Espanja, Aprilia 230.1 km/h Kauden 2010
kilpailun kärkikolmikko: 1) Marc Marquez Espanja, Derbi 39.46,937, 2)
Nicolas Terol Espanja, Aprilia + 2,612, 3) Bradley Smith Iso-Britannia,
Aprilia + 8,396.
* Piikkiluokan tilastotärppejä Motegiin
– MM-sarjaa johtava Nicolas Terol täytti Japanin GP:tä edeltävänä
tiistaina 23 vuotta. Hän sijoittui viime vuonna Motegissa toiseksi
johdettuaan kilpailua ensimmäiset seitsemän kierrosta.
– MM-pisteissä toisena oleva Johann Zarco on sijoittunut kuusi kerta
kakkoseksi kahdeksassa viimeisessä osakilpailussa. Hän ajoi viime
kaudella Motegissa kymmenenneksi lähdettyään liikkeelle ruudusta 18.
– MM-pisteissä kolmantena oleva Maveric Vinales kilpailee Motegissa
ensimmäistä kertaa. Hän on noussut seitsemän kertaa podiumille
kymmenessä viimeisessä osakilpailussa.
– MM-pisteissä neljäntenä oleva Sandro Cortese ajoi viime vuonna
Motegissa sijalle 12 siitä huolimatta, että hän kaatui kahdeksannella
kierroksella. Hän ajoi myös kilpailun nopeimman kierrosajan.
– MM-pisteissä viidentenä oleva, 13. elokuuta 18 vuotta täyttänyt Jonas
Folger ajaa Japanissa uransa 50. GP:n. Hänestä tulee Scott Reddingin ja
Jorge Lorenzon jälkeen kolmanneksi nuorin kuljettaja, joka saavuttaa
tuon rajapyykin. Viime vuonna Folgerin kilpailu päättyi Motegissa jo
avausmutkassa, kun Efren Vazquez vei hänet kaatuessaan radalta.
– Kuudentena MM-pisteissä olevan Efren Vazquezin kilpailu päättyi siis
keskeytykseen viime kaudella. Vazquez on yltänyt Motegissa tähän
mennessä kerran MM-pisteille. Se tapahtui kaudella 2008, jolloin hän oli
14:s.
– MM-pisteissä kymmenentenä oleva Danny Kent kilpaili Motegissa viime
vuonna Lambretta-pyörällä. Hän kaatui teknisen ongelman vuoksi 12.
kierroksella sijalta 15.