Ahola ja hänen italialaistiiminsä päällikkö Franco Mayr eivät kuitenkaan lämpene enää täysipainoiselle, eli nyt jo viisi osakilpailua kattavalle maailmacup-kaudelle.
”Hallienska on nykyisin typerää!”
– Lähdin aikoinaan mukaan cupiin hioakseni ajamista extreme-testeillä, mutta hallikisat eivät palvele enää tarkoitustaan. Kisat olivat aikaisemmin vauhdikkaita, mutta nyt lähinnä typeriä, lataa hämeenlinnalainen Honda-kuljettaja.
Aholalla, 35, on painava perustelu puheilleen.
– Radoista on tehty aivan liian vaikeita. Puolet porukasta jää kiinni kivikkokinkamiin tai tukkiesteeseen, jolloin suma on valmis, kun tätä nippua yritetään ohittaa kierroksella. Hallicup on täysin lajin spesialistin, eli puolalaisen Taddy Blazusiakin heiniä. Hallienska on hänen leipälajinsa ja muille pitkälti selviytymistaistelua, tähdentää avotaivaan alla paremmin viihtyvä Ahola.
Suurimpaan, eli enduro 3-luokkaan siirtynyt Ahola lähtee jahtaamaan uransa viidettä peräkkäistä maailmanmestaruutta 2.-3. huhtikuuta Espanjan Pontsissa käynnistyvällä kaudella. Hallikisat palvelevat tutun italialaistiimin kanssa vuoden mittaisen jatkosopimuksen sorvannutta ja viime kaudella koko MM-sarjan nopeinta kuljettajaa lähinnä testimielessä.
– Maailmancupin avaus Genovassa valikoitui kalenteriini myös siksi, että HM Honda järjestää siellä juhlan MM-kultani kunniaksi. Barcelona sopii taas ohjelmaani siltä osin, että harjoittelen ja testaan silloin niillä kulmilla.
Muut osakilpailut Ahola jättää siis suosiolla väliin.
– Maailmancupissa menestyäkseen minun pitäisi asua ympäri vuoden Espanjassa. Harjoittelu on käytännössä mahdotonta Suomen pakkasissa.
Täysi testirähinä päälle tammikuun alussa
Ahola sai jo viime viikolla ensimmäiset maistiaiset uudesta ja vesi kielellä odottamastaan työvälineestään Italiassa messutohinan lomassa. Täysi rähinä harjoittelun ja testien osalta alkaa heti tammikuun alussa Aholalle jo tuttuakin tutummalla Espanjan maaperällä.
– Hyvältähän tuo pitkälti täysin uusi pyörä tuntui jo ensikokeilullakin. Muutokset ovat merkittäviä iskunvaimennuksen ja sen myötä ajettavuuden osalta. Myös moottorin luonne on muuttunut hurjastikin, kertoo kautta aikojen ison luokan pyörän puikoissa olonsa luontevimmaksi tuntenut Ahola.
Ahola ei ole tosin yltänyt maailmanmestaruuteen vielä MM-sarjan suurimmassa luokassa. Hän on vuollut kultaa kahdesti 1- sekä 2-luokissa.
Ahola ajaa maailmancupin avauksen Genovassa E3-luokan Hondan ensimmäisellä kehitysversiolla. Helmikuisessa Barcelonassa Hondalla on esittää varmasti toimivampi paketti, kun cupin vieraileva tähti kääntää toisen kerran kaasukahvaa katon alla.
– Pääsen ajamaan uutukaisella 2-3 kertaa ennen Genovan kisaa, mutta se merkitsee vielä tässä vaiheessa enemmänkin totuttelua pyörään, toteaa Ahola.
Aholalle riittää ennen vuodenvaihdetta kiirettä myös muilla estradeilla. Niistä näyttävin odottaa vuoroaan 3. joulukuuta Kansainvälisen moottoriliiton FIM:n mitaligaalan merkeissä Estorilin Casinolla. Itsenäisyyspäivänä Mika ja Marika Aholan ei tarvitse sonnustautua näillä näkymin parhaimpiinsa.
– Linnan juhliin ei ole tullut tällä kertaa kutsua.
Hallienduron maailmancupin ohjelma:
20.11. Genova, Italia
15.01. Brasilia (paikka avoin)
06.02. Barcelona, espanja
27.02. Vigo, Espanja
05.03. Lissabon, Portugali
Tiedote: Kari Aho