Ahola kiitää puolestaan kärjessä 2-luokassa. Lumezzanen lopputuloksissa Meon ja voittajalle 11 sekuntia hävinneen Aholan väliin kiilasivat italialaiset Thomas Oldrati ja Alessandro Belometti.
– Olihan tämä rankka paluu töihin lyhyen kesäloman jälkeen. Ensin lauantaina ajettiin seitsemän tunnin mittainen Italian sarjan päätöskisa ja sen päälle pimeässä vielä tuo kolmen kierroksen Xtreme, jota seurasi noin 20 000 katsojaa, kertoi saapasmaan sarjan yleismestaruuden nimiinsä vienyt Ahola.
Xtreme Lumezzanen legendaarisin osuus on sen loppuhuipennukseksi sijoittuva, kaivinkoneilla muotoiltu porras, joka kantaa kuvainnollisesti nimeä ”Paholaisen Hammas”.
– Paholaisen Hammas ei päässyt puremaan Aholaa, mutta muuten jouduin maistelemaan kisassa pettymyksen karvasta kalkkia. Parempaan olisi pitänyt pystyä. Olen erityisen pettynyt siihen, että en pystynyt ohittamaan Belomettia ja nousemaan kolmanneksi.
Lumezzanessa oli tarkoitus ajaa neljä kierrosta, joista ensimmäisen piti olla Italian sarjan kisasta tuttu extreme-testi.
– Se kuitenkin peruuntui protestin myötä, kun järjestäjät olivat tehneet mokan päästämällä Meon harjoittelemaan sinne. Meo tuli iltakisaan tuoreena miehenä ajamatta sitä edeltänyttä Italian sarjan päätöstä.
Heti ensimmäiselle vedolle kypärävalolla varustautunut Ahola ei saanut itsestään ja Hondastaan terävintä irti vielä avauskierroksella.
– En ehtinyt tutustua kävellen maastoon. Tuli pumppailtua vähän liikaa ja ajettua turhankin varovasti. Toinen kierros kulki jo vauhdikkaammin ja se kolmas keikka oli parhaani. Kohensin aikaani neljällä sekunnilla, mutta niin tekivät muutkin kärkipään kuljettajat.
Aholalla oli siinä vaiheessa ainekset vieläkin kovempaan aikaan, mutta pyörä lipsahti kivestä linjalta ”Paholaisen Hampaan” maisemissa.
– Porukkaa pakeni edestä ajettuani hetkeksi katsojien sekaan. Osuin yhteen katsojaan, mutta onneksi mitään vakavampaa ei siinä tilanteessa tapahtunut. Yllätyksenähän se katsojameri tuli, sillä luulin kohtaavani siellä vain kisajärjestäjiä.
Xtreme-kisassa oli mukana yhteensä 60 osanottajaa. Lukuisista kaatumisista ja ilmavista kuperkeikoista huolimatta aikataulu toimi kuin rasvattu ja katsojilla riitti koko ajan nähtävää.
– Tunnelma oli mahtava ja järjestäjät toimivat upeasti radan vaikeimmassa kohdassa. Tarvittaessa he repivät kuljettajia ja pyöriä köysien avulla ylös pitäen rinteen puhtaana varsin tehokkaasti, kehaisi Ahola.
Lähiviikot harjoitteluun keskittyvä Ahola ajaa seuraavan kilpailunsa elokuun lopulla Kreikan Serresissa, kun MM-sarjaa palaa reilun kahden kuukauden mittaiselta kesätauolta.
1) Antoine Meo Ranska, Husqvarna
2) Thomas Oldrati Italia, KTM
3) Alessandro Belometti Italia, KTM
4) Mika Ahola Suomi, Honda
5) Simone Albergoni Italia, KTM
6) Fabio Mossini Italia, Honda.
Tiedote: Kari Aho