Loppuunmyyty katsomo villinä Kullaksen voittaessa Tampere Supercrossin
Brittiläinen virityspaja TTS Performance alkoi kehittää ahdettua versiota Rocket 3:sta heti, kun uuden sukupolven malli tuli markkinoille kaudeksi 2020.
Silverstonessa toimiva TTS Performance juhlii 40-vuotista taivaltaan, ja siihen sopii hyvin ahdetun Triumph Rocketin julkistaminen. Lähtökohdaksi ei otettu Rocketin ”perusmallia”, vaan TFC-erikoisversio (Triumph Factory Custom), jossa perusmallin 167 hevosvoiman sijaan valmistaja ilmoitti alunperin tehoksi ”yli 170 hv”, myöhemmin teholukemaksi on eri lähteissä kerrottu 182 hevosvoimaa. Vääntöä 2458-kuutioinen moottori tarjoilee vakiokunnossa 221 newtonmetriä. Pienimmillä vaihteilla tehontuottoa on rajoitettu, ja näiden rajoitusten poisto tietysti oli TTS:lläkin ensimmäinen askel kohti uusia teholukemia. Pelkästään rajoitukset poistamalla ja moottori säätämällä teholukema saatiin kasvamaan noin 200 hevosvoimaan ja vääntölukema ylitti 250 newtonmetrin rajan.
Koska TTS Performance nimesi oman tekeleensä Rocket 300:ksi, niin tehoa haluttiin olevan vähintään mallimerkinnän verran. Lääkkeeksi löytyi Rotrex C30-94 -ahdin, ja ahtopaineeksi asetettiin noin yhden baarin lukema. Jotta ahtopaine saataisiin hyödynnettyä, niin nokka-akselit vaihdettiin isompinostoisiin ja kestävyyden varmistamiseksi männät vaihdettiin vahvemmiksi. Pakoputkistona tässä kokoonpanossa on Zardin valmiste.
No entäpä lopputulos? Tehopenkissä viisarit pysähtyivät lukemiin 342 hevosvoimaa ja 373 newtonmetriä. Teholukema saatiin 6900 kierroksella ja maksimiväännön kierroslukema on 6300. Seuraavaksi lähdettiin mittaamaan kulkupuolta. Koska keppivetoisessa välitysten vaihtaminen ei onnistu (kovin helpolla), niin huippunopeus ”jäi” 283 kilometriin tunnissa. Varttimaili sujuu yli 300-kiloiselta Rocketilta TTS:n mukaan 10 sekunnissa loppunopeuden ollessa 245 km/h.
TTS Performancen muutossarjan hinta on 8000 puntaa eli noin 9300 euroa, ja jos haluaa uusia samalla myös männät ja nokka-akselit, niin silloin hinta nousee 1700 euroa eli yhteensä 11 000 euroon. Ensimmäinen kymmenen kappaleen muutossarja on jo myyty ja nyt TTS valmistaa seuraavia. Tilausta tehdessä kannattaa muistaa, että laillinen tieliikennekelpoisuus saattaa olla melko kantevalla pinnalla, kun teholukema yli kaksinkertaistuu muutostöillä.