Osana Suomen Motoristit ry:n edunvalvontatoimintaa kumppanuusjohtaja Veli-Pekka Ratinen osallistui Eurooppalaisten moottoripyörävalmistajien liiton ACEM:in Kestävän kehityksen konferenssiin tammikuussa. Eurooppalaisten moottoripyörävalmistajien pääviestinä oli huoli ympäristöstä sekä moottoroitujen kaksipyöräisten asemasta tulevaisuuden Euroopassa tasa-arvoisena liikkumismuotona erityisesti kaupungeissa muitten liikkumismuotojen kanssa.
– Moottoripyörävalmistajat ovat sitoutuneet EU:n päästönormeihin ja ovat kymmenessä vuodessa ottaneet kiinni autoteollisuuden päästönormien osalta. Vuonna 2020 voimaan tuleva moottoripyörien Euro 5 -normi vastaa autojen Euro 6 -normia, kertoo SMOTOn kumppanuusjohtaja Veli-Pekka Ratinen.
– Päästöjen mittaamisessa mp-valmistajat ovat puolestaan edellä autoteollisuutta. Se testijärjestelmä, jota autoteollisuus on nyt ottamassa käyttöön, on mp-valmistajilla ollut käytössä jo vuodesta 2006.
ACEM:in puheenjohtaja, KTM:n pääjohtaja Stefan Pierer otti kantaa tilaisuuden avauspuheenvuorossa tulevaisuuden moottoripyöräilyn haasteisiin valmistajan näkökulmasta. Hänen mukaansa mp-valmistuksen suunnan määrittelee kolme tekijää: Liikkuvuus, turvallisuus ja toimintaympäristö. Viime mainittu puolestaan muodostuu kahdesta eri tekijästä, asiakkaista ja politiikan tekijöistä.
Pierer vaati poliitikoilta eteenpäin katsovaa asennetta, jotta kaksipyöräiset huomioidaan Euroopan liikennepolitiikassa. Hän myös esitti skenaarion, jonka mukaan Euroopassa A1- eli kevytmoottoripyöräluokka muuttuu sähköiseksi varsin pian. Seminaarin paneelikeskustelussa olivat keskiössä myös ympäristöasiat.
– EU-poliitikkojen taholta todettiin, että moottoroidut kaksipyöräiset (PTW:t) ovat osa ratkaisua, mutta haastavia. Ne näyttelevät tärkeää osaa liikkuvuudessa, mutta tätä ei ole tunnistettu EU:n harjoittamassa politiikassa. Tekniikka myös etenee tällä hetkellä nopeammin kuin politiikka, Ratinen kuvaa.
– Todettiin myös, että mikäli halutaan olla mukana osana tulevaisuudenkin liikkuvuutta, on reagoitava nopeasti uusiin tekniikoihin.
– Euro 5 -normin tavoitteena on tehdä moottoripyörät puhtaimmiksi ajoneuvoiksi Euroopan liikenteessä. Isot valmistajat totesivat että Euro 5 pystytään saavuttamaan vuoteen 2020 mennessä, suurimmat muutokset pyöriin ovat OBD-pistoke, katalysaattorin paikan muuttaminen sekä ruiskutusjärjestelmän säätö. Euro 5 myös nostaa hieman kustannuksia.