Kilpailun avaus on lauantaina, jolloin reitille starttaavat SM-luokat. Sunnuntaina vuorossa ovat c-luokka ja veteraanit. Kilpailukeskuksena toimii Ravintola Huvikumpu ja huoltopaikkana Otavan Neste.
– Kuljettajilla on edessään kolmen erikoiskokeen ja kolmen kierroksen kilpailu. Erikoiskokeista kaksi on aurattuja pelto-osuuksia, joissa on matala spoori. Kolmas erikoiskoe on auraamatonta spooria. Erikoiskokeiden pituudet ovat seitsemän, kahdeksan ja viisi kilometriä. Yhdelle kierrokselle pituutta tulee noin 45 kilometriä, tiivistää kilpailun johtaja Tero Raittila.
Sekuntikamppailua spoorissa
Alkava endurokausi tarjoaa paljon mielenkiintoa. Siitä pitävät huolen ainakin muutamien kärkikuljettajien osalta tapahtuneet luokkavaihdokset, pyörämerkkivaihdokset sekä tietenkin spooriajon tuomat haasteet.
– Kaikissa luokissa on tänä vuonna kova taso. Omassa luokassani, eli avoimessa luokassa, on päästeltävä todella kovaa pärjätäkseen. Tämä on tietenkin lajia ajatellen todella hyvä asia, pysyy mielenkiinto yllä, Mattila hehkuttaa ja uskoo, että avoimen luokan hallitseva mestari Oskari Kantonen tullee antamaan kovimman vastuksen talvikilpailuissa. Kesäkilpailuihin on luvassa kovia vastuksia myös enduron MM-sarjalaisista, hallitseva pikkuluokan suomenmestari, avoimeen luokkaan vaihtava Jari Mattila spekuloi alkavaa kautta.
– Henkilökohtaisesti toivoisin, että avauskilpailussa Mikkelissä olisi nopeita ja suhteellisen lyhyitä erikoiskokeita. Talviajo on pitkälti ihan oma lajinsa, olosuhteet korostuvat ja tutumpien nimien lisäksi voidaan nähdä myös yllätysnimiä kärkikamppailussa. Kaiken kaikkiaan talvikilpailuissa onnistumisella on todella suuri merkitys SM-loppupisteiden kannalta, Mattila laskeskelee.
SM Motorrad Enduron yhteistyökumppaneina toimivat mm. Hotelli Huvikumpu, Beta Finland ja Rinta-Joupin Autoliike.
Lisätietoja kilpailun reitistä, aikataulusta, ja ajo-ohjeista päivitetään kilpailun sivuille osoitteessa:
www.smlenduro.fi/smmotorradenduro/