– Tuntuu turhauttavalta, että sääntöjä mentiin muuttamaan vielä niin myöhään. Olimme jo kehittäneet pyörää neljä kiloa kevyempänä versiona, tuhahtaa Stoner.
Stoner ja hänen tiimikaverinsa Dani Pedrosa ajoivat vielä viime kauden päätteeksi Valenciassa testiä uudella pyörällä, jonka paino oli 153 kiloa. Tällä viikolla Sepangin radan puntari Malesiassa osoitti RC213V:n painoksi 157 kiloa.
Honda oli silti kaikkea muuta kuin kivireki kuninkuusluokan nopeimman kuljettajan Stonerin käsittelyssä. Aussi latasi huippuajan 1.59,607, jolla hän kukisti toiseksi sijoittuneen Yamahan Jorge Lorenzon lähes kuudella kymmenyksellä.
– Tämä on silti meille selkeä haitta, sillä kyllähän tuo lisäpaino vaikuttaa pyörän käyttäytymiseen. Ei sitä huomaa niinkään suorilla, mutta ikävä kyllä se tuntuu melko lailla mutkien keskivaiheilla.
Stonerin on vaikea sulattaa sitä tapaa ja ajankohtaa, miten sääntöuudistus toteutettiin.
– Meidän on nyt vain sopeuduttava tilanteeseen ja päästävä siitä yli. Mutta siitä ei päästä mihinkään, että tuo myöhäinen päätös tuli melkoisena pettymyksenä meille.