Rossi on halukas kahden vuoden jatkosopimukseen MotoGP-luokassa

– Rehellisesti sanottuna en vielä tiedä, mutta kaikki on mahdollista, vastasi Rossi kysymykseen tulevaisuuden suunnitelmistaan kauden 2012 jälkeen, jolloin hänen nykyinen sopimuksensa umpeutuu Ducatin kanssa.

– Ensisijainen tavoitteeni on tehdä Ducatista nopea pyörä ja voittaa sillä jotain. Katsotaan tilannetta sitten uudelleen, mutta näillä näkymin haluaisin solmia tämän kauden jälkeen vielä vähintään kaksi vuotta kattavan sopimuksen, vahvistaa Rossi.

Kuninkuusluokan kaikkien kärkikuljettajien sopimukset umpeutuvat tulevan kauden jälkeen. Hondalla sopimukset ovat katkolla maailmanmestaruutta puolustavan Casey Stonerin ja Dani Pedrosan, sekä Yamahalla Jorge Lorenzon ja Ben Spiesin kanssa.

– Tilanne on kieltämättä mielenkiintoinen. Sopimukset menevät umpeen, joten pakka on siltä osin sekaisin, luonnehtii Rossi arvioimatta tarkemmin ajankohtaa, jolloin neuvottelut kauden 2013 merkeissä alkavat.

Mestaruus ei ole realismia

Rossi tosin painottaa, että hänen ajatuksensa ovat nyt vain ja ainoastaan ensi kaudessa, joka starttaa 8. huhtikuuta Losailin valaistulla aavikkoradalla Qatarissa.

– Tiedämme tarvitsevamme edelleen lisää aikaa. Tulemme takamatkalta, mutta unelmia pitää aina olla. Minulla tuo unelma merkitsee ensimmäistä voittoa Ducatilla.

Rossin avauskausi Ducatilla oli enemmän tai vähemmän tuskaa sekä loputonta säätöä. Se painui tuloksellisesti pahasti alakanttiin.

– Minun ja Nickyn (Hayden) ero kärkeen oli viime kaudella varsin suuri. Meille jäi noin 1,5 sekunnin verran kierroskohtaista kiinnikurottavaa kärkeen. Tavoitteemme on ratkaista ongelmat askel askeleelta ja päästä sitä kautta lähemmäs Hondaa ja Yamahaa.

Fyysisen kuntonsa kohdilleen saanut Rossi tietää, että 1000-kuutioisella Ducatilla ei ole vielä eväitä palata mukaan mestaruuskamppailuun.

– En halua sanoa, että en pysty kamppailemaan mestaruudesta, mutta minun pitää olla myös realisti, muotoilee MotoGP-luokassa seitsemän titteliä nimiinsä vienyt Rossi.

Millainen Ducati nähdään ensimmäisissä testeissä?

Kauden ensimmäiset testit ajetaan 31. tammikuuta-2. helmikuuta Sepangin radalla Malesiassa.

Se on vielä hienoinen kysymysmerkki, millainen Ducati silloin baanalla tosiaankin nähdään. GP12:ssa on alumiinipalkkirunko ja tiettävästi sen moottorin sylinterien kulmaa on muutettu. Madonnaan vaiheessa oleva pyörä ei vielä ehtinyt. Ducatin teknisen johtajan Filippo Preziosin mukaan 90 prosenttia pyörästä on täysin uutta.

– Varmaa on se, että pyörä on erilainen viime kauteen verrattuna. Meillä on kuitenkin mahdotonta olla kilpailukykyisiä ensimmäisissä testeissä. Malesia tarjoaa meille ensisijaisesti hyvää informaatiota sille, miten töitä jatketaan.

Tallikaveri Hayden liikkuu täysin samoilla linjoilla Rossin kanssa.

– Olen erittäin optimistinen, mutta työtä on tosiaankin vielä paljon jäljellä, sillä Honda on asettanut riman siksi korkealle. Tammikuu ei ole kuitenkaan vielä oikea aika vetää lopullisia johtopäätöksiä. Vain se ratkaisee, että paketti on kunnossa silloin, kun MM-kausi käynnistyy Qatarissa, muistuttaa olkapäävamman jäljiltä toipilaana oleva Hayden.
 

Uusin numero