– Tilanne on hyvä ja kuviot on lyöty lukkoon. Minulla on vuoden mittainen jatkosopimus Husqvarnan kanssa ja jatkan ykkösluokassa, vahvistaa päättyneellä kaudella henkilökohtaisen MM-pronssin lisäksi joukkuekultaa huuhtonut Seistola, 28.
Suomalaiskuljettajat putsasivat viime kaudella MM-sarjan pienimmän luokan mitalipöydän muruja myöten, kun Juha Salminen kuittasi kultaa ja Eero Remes hypisteli hopeaa.
Seistola sijoittui kaudella 2010 E1-luokan loppupisteissä neljänneksi, joten trendi on ollut nousujohteinen ja nälkä on kasvanut syödessä. Seistolan tavoitteena ei voi olla mikään muu, kuin lähteä kirkastamaan ensi kaudella arvometalin väriä.
Malttia menohaluihin
– Viime kauden kuusi ensimmäistä osakilpailuviikonvaihdetta olivat osaltani tosi hyviä, kun taas kaksi viimeistä merkitsivät pientä notkahdusta. Kokonaisuuteni kausi oli kuitenkin positiivinen ja tästä on hyvä jatkaa. Lukeuduin luokassani niihin kuljettajiin, jotka pystyivät ajamaan pätkäpohjia ja taistelemaan päivävoitoista.
Seistolan lopullinen läpimurtokausi toi tullessaan myös uran neitseellisen MM-osakilpailuvoiton. Se heltisi sopivasti Italiassa ja jatkoa seurasi Turkissa ja Romaniassa. Podiumilla mies nähtiin yhteensä 11 kertaa.
– Olen tyytyväinen kehitykseeni. Paljon on opittu, mutta paljon on vielä opittavaakin. Otin vielä viime kaudella turhan paljon riskejä väärissä paikoissa ja väärään aikaan, mikä kostautui kaatumisina. Varmuus, tasaisuus ja maltti ovat avainsanoja. Niiden eteen tehdään nyt töitä.
Heinola on huippujuttu
Seistola painaa parhaillaan pitkää päivää peruskuntotreenien parissa. Lajiharjoittelu ja testit käynnistyvät tammikuun alussa Espanjassa, jolloin Chilen Talcassa taottavaan MM-avaukseen on aikaa reilut kaksi ja puoli kuukautta.
– Kausi alkaa kolmisen viikkoa edellistä aikaisemmin, mikä lisää treenin tärkeyttä.
Lokakuun loppupuolelle ulottuvan kauden alku poikkeaa myös maantieteellisesti totutusta. Ensin vuorossa on maaliskuussa Chilen lisäksi Argentiinassa vedettävä aina arvaamaton Etelä-Amerikan kiertue ennen toukokuista paluuta tutummille estradeille Espanjaan ja Portugaliin.
– Ei se ainakaan minua haittaa. Hyvä, että laji laajentuu ja onhan Chilessä ajettu aiemmin Sixi. Hienointa tässä tietenkin on se, että Suomi ja Ruotsi palaavat MM-kartalle, Seistola viittaa loppukesään, sekä Heinolan ja Karlsborgin suuntaan.
Hallienduron MM-kausi käynnistyy tulevana viikonvaihteena Genovassa, jossa Mika Ahola puolustaa voittoa. Seistola ei kilpaile katon alla – ei ainakaan tässä vaiheessa kautta.
– Genovasta oli alustavasti vähän puhetta, mutta katsoimme parhaaksi, että se on Salvinin (Alex) paikka italialaiskuljettajana. Näillä näkymin saatan ajan hallisarjan päättävän Barcelonan osakilpailun treenimielessä helmikuun alussa, kun olen silloin muutenkin niillä kulmilla.
Crossijuna meni jo
Seistola siirtyi motocrossista enduroon kaudella 2009. Sitä ennen hän oli yltänyt MX2-luokan MM-loppupisteissä parhaimmillaan kahdeksanneksi.
– Kieltämättä polte crossiin on yhä hirveä, mutta kyllä se juna on jo mennyt osaltani. En ole enää treenannut crossia ja sen myötä terä ja tatsi lajiin ovat lähteneet.
– Olisi kuitenkin hienoa päästä ajamaan ensi kaudella vaikkapa yksi supercrossin SM-osakilpailu. No, katsotaan nyt sallivatko aikataulut ja olosuhteet sen, tuumii Seistola.
Enduro on Seistolan leipätyö ja motocross korkeintaan enää se kuuluisa ratto.