Espanjalaiskuljettaja Nicolas Terolilla on tukeva ote 125-kuutioisten
luokan maailmanmestaruuteen, mutta 31 pisteen takamatkalla tuleva Avant-
AirAsia-Ajo -tiimin ranskalaisässä Johann Zarco on juuri nyt nälkäisempi
haastaja kuin koskaan.
Läpimurtonsa tehnyt Zarco on kiirehtinyt pisteille tämän kauden kaikissa
osakilpailussa. Jo useasti niin lähellä ollut avausvoitto toteutui
edellisessä, Motegin radalla ajetussa Japanin kilpailussa, jossa Zarco
kukisti Terolin tyylipuhtaasti lähes kuudella sekunnilla.
– Zarcon voitto osui todellakin sopivaan saumaan. Hänellä on loppukauden
kilpailussa vain voitettavaa, korostaa tallipäällikkö Aki Ajo.
Kuuluisa apina on karistettu kuvainnollisesti harteilta, kirivaihde
sysätty sisään ja Phillip Island, Sepang sekä Valencia osoittavat
seuraavien runsaan kolmen viikon kuluessa, mihin se riittää. Derbiä
kiidättävän Zarcon uran ensimmäinen mitali on käytännössä selviö, mutta
sen väri on vielä haussa.
– Kaudesta on tarjolla yhä yhteensä 75 pistettä. Kaikki on vielä
mahdollista ja periksi ei anneta, vahvistaa Ajo.
Ajo Motorsportilla on plakkarissaan piikkiluokan maailmanmestaruudet
vuosilta 2008 ja 2010. Toivo siitä kolmannesta ja samalla 125-
kuutioisten historian viimeisestä tittelistä elää yhä, ennen kuin piikit
korvataan ensi vuonna Moto3-luokalla.
– Terol on selkeä suosikki, mutta hänellä on myös paineet niskassaan.
Zarcolla on haastajana tässä tilanteessa varaa vähän enemmän
riskeihinkin, toteaa tallipäällikkö Ajo 162 GP:n kokemuksella.
Ajolla on paljon hyviä
muistoja Phillip Islandilta
Tilastoihin tuudittautuminen on turhaa, mutta lähihistoria on osoittanut
sen, että suomalaistallin kuljettajilla on mennyt aina lujaa tuulille
alttiilla Phillip Islandin radalla.
Ajo Motorsportin toistaiseksi 17 MM-osakilpailuvoitosta ensimmäinen näki
päivänvalonsa Australian GP:ssä kaudella 2003, kun italialainen Andrea
Ballerini tervehti ruutulippua ykkösenä. Japanilainen Masao Azuma
täydensi juhlia toisella sijalla.
Ranskalaiskuljettaja Mike Di Meglio varmisti voitolla Ajo Motorsportin
ensimmäisen maailmanmestaruuden vuonna 2008 juuri Phillip Islandilla.
Itsensä Valentino Rossin manttelinperijäksi tituleerattu espanjalainen
Marc Marquez puolestaan pohjusti Ajo Motorsportin toista mestaruutta
ajamalla viime kaudella ykköseksi Australiassa.
– Vaikea sanoa, mistä menestyksemme kumpuaa Phillip Islandilla, mutta
tulokset ovat olleet siellä kautta aikojen hyviä, tuumii Ajo poimien
voittojen lisäksi esiin japanilaisen Tomoyoshi Koyaman kakkos- ja
saksalaisen Sandro Cortesen kolmossijat kausilta 2005 ja -08.
Hurjaa haipakkaa
Melbournesta noin 140 kilometrin etäisyydellä sijaitsevan Phillip
Islandin merellisen upeissa maisemissa mennään hurjaa haipakkaa.
Siitä kertoo paljon myös piikkiluokan huippunopeusennätys 245,9
kilometriä tunnissa, joka on saksalaisen Stefan Bradlin nimissä vuodelta
2008. MotoGP-luokan vastaava rekordi kirjataan numeroin 333,4 km/h. Se
on espanjalaisen Carlos Checan käsialaa kaudelta 2005.
– Kuljettajien pitämä Phillip Island on tosiaankin pirun nopea. Sieltä
löytyy vain pari hitaampaa mutkaa. Rata on kuitenkin myös varsin
tuulinen. Australiassa eletään näihin aikoihin aikaista kevättä, joten
keli saattaa olla viileä ja epävakainen, kertoo Ajo.